Béres Attila a karrierje legnagyobb kudarcáról vallott: Ott ült Molnár Piroskától Törőcsik Mariig mindenki
Újraindult Réczei Tamás Dobd be magad! című műsora, és a harmadik epizód vendége Béres Attila rendező, a Miskolci Nemzeti Színház ügyvezető igazgatója. A talkshow ezúttal is kizárólag a 168.hu felületén látható – alább találja a legfrissebb részt, ne hagyja ki!
Béres Attila 1971-ben született Marosvásárhelyen, és ott először színésznek tanult, de hamar rájött, hogy inkább a rendezés az ő világa. A zenés színház műfajához pusztán azért került közel, mert pont ilyen osztály indult, addig nem is érdeklődött eziránt különösebben. 1999-ben költözött Budapestre és 2003-ban diplomázott a Színház- és Filmművészeti Egyetem rendező szakán, Babarczy László osztályában.
A papír még a kezében sem volt, amikor megkapta a feladatot Jordán Tamás igazgatótól, hogy rendezze meg Szomory Dezsőtől a Györgyike, drága gyermek című darabot a frissen megnyílt Nemzeti Színházban Budapesten. Hatalmas lehetőség egy pályakezdő rendezőnek, de nem sült el jól. Béres Attila a következőket meséli:
„Először is bementem olvasópróbára – még nincs diplomám –, és ott ült velem szemben Molnár Piroskától Törőcsik Mariig, Kulka Jánostól Hollósi Frigyesig [mindenki], Kovács Patrícia fiatal titánként.”
Béres Attila elmeséli, hogy a kollégájával kitaláltak egy koncepciót, de ezt Babarczy László az utolsó pillanatban ostobaságnak nyilvánította, és kihúzatta a jeleneteket kísérő aláfestő zene nagy részét. A kritikusok végül kíméletlenül a sárba tiporták az előadást:
„Irtózatos bukás volt. Én nem hittem, hogy felkelek belőle”
– emlékszik vissza erre az embert próbáló időszakra Béres Attila.
Összesen kétszer rendezett a Nemzeti Színházban, aztán innen egyrészt Pécsre került, másrészt meghívta Kerényi Miklós Gábor igazgató az Operettszínházba. Béres Attila egyetlen operettet ismert ekkor, de elfogadta a felkérést: megrendezte az Operett kisszínpadán a Lili bárónőt. A darab 19 évig ment, nemrégiben vették le a műsorról.
Béres Attila bedobta magát, de mibe is?
A fentiekből kitűnik, milyen zökkenőkkel és sikerekkel indult Béres Attila rendezői karrierje frissdiplomásként Budapesten. Hiszen a Dobd be magad! portréműsornak pontosan ez a lényege, hogy a meghívott vendégek történeteket osszanak meg a gyerekkorukról, kifejezzék az érzelmeiket, és beszéljenek arról is, szoktak-e feszültséglevezetés céljából játszani. A műsor során kiderül róluk, hogy mennyire kudarctűrők, van-e bennük versenyszellem, és hogy csapatjátékosok-e vagy inkább egyedül küzdenek meg a problémákkal.
A Dobd be magad! vendégei olyan dolgokat is megosztanak a saját életútjukkal kapcsolatban, amelyekről ritkán beszélnek a nyilvánosság előtt. S hogy mik ezek pontosan? Az életük taktikája és annak esetleges kudarcai, a szabálykövetési képességük és feszültségük kifejezése, a konfliktusokban való szerepük.
Összességében a Dobd be magad! egy olyan életútutazás, amely elkalauzol bennünket a műsor vendégeinek élettörténetében a legrejtettebb összefüggésekbe.
Persze az utazás elképzelhetetlen lenne egy kiváló játékmester közreműködése nélkül, aki ezúttal sem más, mint Réczei Tamás színházrendező és dramaturg, a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház egykori művészeti vezetője, a Kaposvári Egyetem Művészeti Karának volt oktatója. A műsorvezető a 2019-ben megjelent Nagyon kell szeretniök doku-dráma kötet szerzője, 2020-tól az EMIH kulturális tanácsadója, a Baross utcában megnyíló Firgun Színház vezetője.
(Kiemelt képünkön Béres Attila rendező, a Miskolci Nemzeti Színház igazgatója látható. Forrás: Dobd be magad!)