Az utolsó békeév

Képzeljünk el egy olyan regényt, mely a Titanicon játszódik, hosszan és szerteágazóan ábrázolja a szereplőket, a helyszíneket, a viszonyokat, és abban a pillanatban ér véget, amikor a hajó még csak közelíti a jéghegyet. Amikor még senki nem sejt semmit, kivéve az olvasót.

2014. szeptember 30., 12:07

Ilyesféleképpen kell elképzelni Florian Illies könyvét, az 1913-at. Egy munka, mely elmerül az utolsó békeév megannyi fontos és fontatlan eseményében, igyekszik a kortársak szemével látni és láttatni az eseményeket, részletesen tárgyalja hősei cselekményeit, gondolatait, vágyait, de egyetlen szót sem ejt arról, hogy ezt a világot, melyben a szereplők mozognak, a következő év tragikus eseményei egyszer s mindenkorra eltörlik a Föld felszínéről. (Hogy mennyire, arra nézve Stefan Zweighez utalom önöket: nem ismerek A tegnap világához hasonló, megrázóan mély elemzést erről a folyamatról.) Ez adja épp e könyv drámai erejét: hogy a hősök boldogok vagy boldogtalanok, örülnek vagy szomorkodnak, szerelmesek lesznek vagy szakítanak, egyszóval élik az életüket, és úgy képzelik, hogyan is képzelnék másképp, hogy mindez így lesz majd az idők végeztéig: mi pedig jól tudjuk, hogy nem. A könyv hősei többségükben túlélik a világháborút, csak épp az éltető közegük pusztul el végleg.

Merthogy a mű főszereplői európai művészek: írók, festők, szobrászok, költők, zeneszerzők – e korszak ünnepelt alakjai. Egy olyan korszaké, amely megbecsüli a művészeit. Egy olyan korszaké, ahol ezek a művészek virtuálisan és valóságosan is egyfajta nemzetek feletti „köztársaságot” alkottak. Tudtak egymásról, figyeltek egymásra, nagyra becsülték vagy kicsire, ez mindegy: mintát és példát mutattak a kor polgárságának. (Csak egy példa: Proust magánkiadásban, kis példányszámban adja ki ez évben regényfolyama első kötetét, melyet Rilke azonnal elolvas, és remekműnek ítéli: ettől kezdve nincs több kérdés.)

Florian Illieshez művészettörténészként a festők világa áll legközelebb, nem csoda hát, hogy Kokoschkáról, Duchamp-ról vagy Malevicsről annyi szó esik e lapokon. De Kafka, Mann, Rilke és Krauss életének e szeletét is részletesen végigkövethetjük – ahogy mind a többiekét, akik az utolsó békeévben formát adtak a világnak.

Nehéz e kiváló könyv műfaját meghatározni: a szerző korabeli naplókból, újságcikkekből, levelekből éppúgy bátran merít, mint későbbi életrajzokból – ezeket aztán összegyúrja, átírja, és tizenkét (hónapokra bontott) elegáns fejezetben tálalja az olvasónak.

Letehetetlen könyv.

Nádas Sándor

Utolsó útjára indult az ország véleménydiktátor celEBje, Demény, az imádnivaló, „kötsög” vizsla, akinek mindig mindenről volt véleménye. Magos Judit, aki könyveket írt Deményről, közösséget épített a sajátos karakterű kutyája követőiből, kedden közölte a közösségi médiában, hogy Demény átkel a szivárványhídon.

Életének 82. évében meghalt Lukáts Andor Kossuth- és Jászai Mari-díjas magyar színművész, érdemes művész, rendező, egyetemi tanár, színházigazgató.