Andrew Vajna megmagyarázta, hogy minden rendben

Egészséges a magyar film Andrew Vajna, a filmipar megújításával foglalkozó kormánybiztos szerint: a gondok rendeződtek az elmúlt egy évben, elkezdődött a munka, az alkotók megnyugodhatnak.

2012. február 13., 10:53

Vajna vasárnap a német főváros rangos filmfesztiválja, a Berlinale magyar kísérőrendezvényén, a Cinema Total nemzetközi filmpolitikai, filmszakmai kerekasztal-beszélgetésén értékelte a magyar filmben az elmúlt egy évben történt változásokat - írja a

hirado.hu . Kiemelte, bő egy éve még bizonytalanság uralkodott a magyar filmgyártásban, amelynek képviselői nem tudták, mikor térhetnek vissza dolgozni. A filmipar tetemes - összességében 10 milliárd forintos adósságot - halmozott fel, ennek nagy részét sikerült rendezni.

"Most ott tartunk, hogy az alkotók visszatérhetnek a munkához, vannak források, minden rendben halad, működhetnek a koprodukciók is többek közt német és kanadai partnerekkel" - tájékoztatta a berlini nemzetközi fórum résztvevőit. Elmondta, a producerek tartozásait még nem sikerült teljesen rendezni, erre Havas Ágnes, a Magyar Nemzeti Filmalap vezérigazgatója dolgoz ki egy tervet. Ha megoldódik e tartozások ügye is, akkor már "tényleg mindenki nekiláthat dolgozni".

A kormánybiztos beszámolt a magyar filmgyártás megújult támogatási rendszeréről, kiemelve, hogy minden olyan alkotás, amelyet mozibemutatásra szánnak, a Filmalap hatáskörébe tartozik. A televízióra szánt alkotások támogatása azonban - a korábbiaknál jóval magasabb összeggel - a médiahatóság alá tartozik.

Sikerült elérni, hogy a filmtámogatásra fordítsák a hatoslottó bevételeit, ez biztos hátteret ad Vajna szerint a filmiparnak. Az elmúlt egy évben kiépített intézményi struktúrát jónak találja, a legjobb szakemberek döntenek a filmtervekről és segítik azokat is, akik első alkalommal talán nem jutnak át a szűrőn. "Egy forgatókönyvet legalább tízen olvasnak el, mielőtt döntenek róla" - mondta. A magyar film azonban híján van a jó forgatókönyveknek, ezért a Filmalap pár napos workshopokat rendez.

Havas Ágnes elmondta, a pályázók visszajelzést és értékelést kapnak. Mód van konzultációra, ez újabb esélyt jelent a pályázóknak. Stúdió néven az egykori Balázs Béla Stúdióhoz hasonló műhelyet terveznek létrehozni a fiatal rendezők támogatására, ahol nem lesz határidő a pályázásra, ezzel is csökkenteni akarják az alkotókon lévő nyomást - mondta.

A munka valóban elindult, hiányzik azonban a szakma és a vezetés közötti konszenzus - értékeltek a jelenlévő magyar filmesek. Petrányi Viktória producer szerint meg kellene találni a közös hangot a finanszírozás és a munka terén is. Javasolta egy közös platform létrehozását. A párbeszéd fontosságát hangsúlyozta Mészáros Márta is.

A magyar filmtámogatás új rendszerét dicsérte Gárdos Péter filmrendező. Mint mondta, 30 éve készít filmeket, de csak a régi stúdiórendszerben érezte azt az odafigyelést, amelyet forgatókönyvének elbírálásakor és az azt követő szimpóziumon kapott. "A műhelymunka melegét éreztem" - mondta.

Muhi András, Fliegauf Benedek alkotásainak, így az idei Berlinalén versenyben lévő Csak a szél című filmnek a producere sürgette, hogy rendeződjön a producerek tartozása, hogy a magyar szakemberek tiszta lappal indulhassanak az európai koprodukciós piacon. A filmipar tavalyi leállása miatt ugyanis nem tudtak eleget tenni kötelezettségeiknek - emlékeztetett.

A konszenzus és a kinevezések kapcsán a demokratikus elvek hiányára hívta fel a figyelmet Kovács Gábor producer, megjegyezve ugyanakkor, hogy a magyar filmiparban jó irányba mutató változások történtek az elmúlt egy évben.

Andy Vajna szerint a magyar filmszakmában kiterjedt volt a korrupció, ezt nem lehetett tovább engedni. Ezért döntött úgy, hogy egy bő listából ő nevezi ki azokat embereket, akikre tudja, hogy számíthat. Talán később szükség lesz változásokra - mondta. "Most tanulunk járni, egyelőre nem lehet szaladni" - fogalmazott.