A média csődje
A Weöres Sándor Színház Jordán Tamás nevével fémjelzett csapata Dömötör Tamás átiratában és rendezésében vitte színre George Orwell Állatfarm című regényének parafrázisát, Farm Bt. címmel. A darab csupán konfliktusaiban követi az eredeti művet.
A szombathelyiek üzenete szerint ma már nem az állami diktatúra, hanem a fékevesztett média uralma a legémelyítőbb képződmény. Nem is csak az értékrendjét vesztő publikum tekinthető az áldozatának, hanem a publikum kábítása érdekében olykor minimális méltóságuktól is megfosztott médiaszereplők.
A szombathelyiek sztorija egy pornófilmtársulat anyagi csődjével indít, aztán kiderül: miközben betéti társasággá alakulva, műfajt és médiumot váltva kimásznak a bajból, még annál is mélyebbre jutnak, mint ahová korábbi műfajuk szerint soroltattak.
Következésképpen persze nem másznak ki semmiből, leszámítva némi illékony anyagi sikert, amelyből viszont korántsem testvériesen osztoznak. Cseberből kerülnek vederbe. Ahogyan a színház saját ajánlója fogalmaz: a bt. katasztrófája aktualitásoktól és napi politikai huzavonáktól mentes. Élesen megrajzolja azokat a vonalakat, amelyek mentén egy demokratikusan szerveződő csoport törvényszerűen szétrohad. Egyesekből érdemtelenül lesznek vezetők, mások meg szolgákká, besúgókká vagy smasszerekké válnak. A nemcsak a történelmi múlt időben, antiutópiákban létező gerinctelen élősködők, haszonlesők itt élnek közöttünk és bennünk.
Annyit érdemes hozzátenni: lehet rajtuk nevetni és sírni, ráadásul élvezni a színészi mestermunkát. És a huszonegyedik századi színpadi technikát: az élőben látható, illetve videón közvetített események jó ritmusú összjátékát. De tudjuk azt is: magunk ugyancsak ihletői vagyunk az efféle színpadi értelmezésnek, amikor például otthon, a csatornák közti szörfölés közben tovább időzünk egy olyannál, amelynél meg sem kellene állni.
(Farm Bt., színpadra írta és rendezte: Dömötör Tamás – Szombathelyi Weöres Sándor Színház)