Az Ukrán Biztonsági Szolgálat is nyomozást rendelt el a lelőtt Il-76-os orosz katonai repülőgép ügyében
Az Ukrán Biztonsági Szolgálat (SZBU) büntetőeljárást indított a szerdán Oroszországban lezuhant Il-76-os orosz katonai repülőgép katasztrófája körülményeinek felderítésére – közölte az SZBU sajtószolgálata csütörtökön az ukrán médiának kiadott nyilatkozatában.
A közlemény szerint a vizsgálatot az ukrán büntető törvénykönyvnek a háborús törvények és szokások megsértésére vonatkozó vádpontja alapján indították. A Ukrán Biztonsági Szolgálat most egy sor intézkedést foganatosít a repülőgép-szerencsétlenség összes körülményének tisztázása érdekében. „Az előzetes vizsgálat folyamatban van” – tették hozzá.
Az Il-76-os gép az oroszországi Belgorod térségében szerdán zuhant le, az orosz védelmi minisztérium szerint fedélzetén 65 ukrán hadifogollyal, hatfős személyzettel és három fogolykísérővel. Moszkva az ukrán hadsereget vádolja azzal, hogy rakétával lelőtte a gépet, ukrán részről azonban ezt nem ismerték el, amint azt sem, hogy rakétatalálat okozta a gép lezuhanását. A gép fekete dobozát azóta megtalálták.
Andrij Juszov, az ukrán hírszerzés szóvivője az ukrán Szabadság Rádiónak elmondta: a hírszerzés értesülései szerint orosz tisztségviselőknek kellett volna tartózkodniuk a katonai szállítógépen, az orosz Szövetségi Biztonsági Szolgálat (FSZB) azonban az utolsó pillanatban megtiltotta nekik, hogy felszálljanak rá. A gép lezuhanása után mindössze öt holttestet szállítottak a helyi hullaházba. Elmondása szerint az ukrán hírszerzés a gép katasztrófája után szerzett tudomást erről. Hozzátette, hogy az orosz mentési szakembereknek nem engedték átvizsgálni a baleset helyszínét.
„Több hivatalos VIP-nek kellett volna a fedélzeten lennie az agresszor állam katonai-politikai vezetéséből, nevük ismert, nyilvánosságra is lesz hozva, az anyagokat a nemzetközi nyomozás keretében fogjuk közzétenni” – ígérte a szóvivő.
„Az orosz rendkívüli helyzetek minisztériumának az incidens helyszínére érkezett munkatársait az FSZB és a hadsereg képviselői gyakorlatilag elkergették, és a jegyzőkönyv szerint nem kaptak lehetőséget arra, hogy ellenőrzést végezzenek a baleset helyszínén”
– fogalmazott. Juszov, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy a becsapódás helyszínéről készült videón nem láthatók emberi testek maradványai.
„A mindössze öt, hullaházba szállított holttest pedig éppen megfelel egy Il-76-os gép személyzete létszámának” – mutatott rá a szóvivő. Egy tévéműsorban Juszov azt mondta, hogy a fogolycsere az északkelet-ukrajnai Szumi megye területén lett volna. Szavai szerint abban a térségben akkor Ukrajna biztosította a fegyvernyugvást. Hozzátette még, hogy ezt a repülőgépet az Oroszország Szaratovi régiójában található Engelsz-2 repülőtéren észlelték, ahol levegőből indítható stratégiai lövedékekkel pakolták meg, ezenfelül ez a géptípus légelhárító ágyúval van felszerelve. Juszov szerint ez ugyanaz a repülőgép, amely rakétákat szállított a Harkiv elleni támadásokhoz.
Dmitro Lubinec, az ukrán parlament emberi jogi biztosa egy tévéműsorban kijelentette: Ukrajna egyelőre nem látta jelét annak, hogy a Belgorodnál lezuhant Il-76-os katonai repülőgépen nagyszámú hadifogoly tartózkodott volna, miként azt az orosz védelmi minisztérium és Oroszország más képviselői állították. Az ombudsman nemmel válaszolt arra a kérdésre, hogy ismert-e már, ki tartózkodott a gépen.
„Információim szerint nem állíthatom, hogy valóban hadifoglyok voltak rajta. Ha az oroszoknak lenne néhány fotójuk vagy videójuk arról, hogy valóban a mi hadifoglyaink voltak rajta, akkor már felhasználták volna őket. Semmi jelét nem láttuk azonban annak, hogy ennyi ember volt a gépen, akár ukrán, akár nem ukrán állampolgár”
– fejtette ki. Hozzátette, hogy térképeket és szakértői véleményeket látott az interneten arról, hogy a gép leszállt, megrakták valamivel, és visszafordult a repülőtérről.
„Véleményünk szerint nemzetközi szakértőknek kell kiderítenie egyértelműen, hogy mi történt ott” – mondta az ombudsman.
Lubinec kijelentette: Ukrajna nem tudja megjósolni, hogy Oroszország beleegyezik-e a hadifoglyok cseréjébe a szerencsétlenség után, de mindent megtesz annak érdekében, hogy továbbra is hazatérhessenek Oroszországból az ott fogva tartott ukrán állampolgárok.
Fogolycsere vagy fegyverszállítmány?
A közösségi médiában arra hívták fel a figyelmet egyes felhasználók, hogy a lezuhant gép azonosító száma RA-78830 lehetett. Ez azért érdekes, mert ha ez valóban így van, akkor a gép korábban iráni, egyiptomi terület felett repült.
Mindez látható a Radarbox, illetve a FlightRadar24 nyilvánosan elérhető adataiból is. A gép Irán felől ment Egyiptomba, és onnan indult tovább Törökország irányába (a további útvonala nem látszik, vélhetően amiatt, hogy kikapcsolták a jeladót). A FlightRadar24 adatai szerint a gép kedden repült Oroszországba Iránba, ahonnan szerdán indult vissza az említett kerülővel.
Ha ez igaz, és valóban a fenti azonosítóval rendelkező gép zuhant le Belgorodnál, akkor nem valószínű, hogy ukrán hadifoglyok lehettek a gépen. Az viszont ismert, hogy
(Kiemelt kép: egy nyomozó dolgozik az orosz IL-76 katonai szállító repülőgép lezuhanásának helyszínén Belgorod régióban. Fotó: AFP)