Tesla-bajok – Elon Musk gyenge éve

Elon Musk a kor embere. Milliárdos, feltaláló és környezetvédő egy személyben. Kolonizálni szeretné a Marsot, megvédené az emberiséget a mesterséges intelligenciától, és elektromos autókkal akarja elárasztani a Földet. Az elmúlt hónapokban azonban kétségek merültek fel elektromos autót fejlesztő és gyártó cégével, a Teslával kapcsolatban.

2018. szeptember 6., 12:54

Szerző:

Elkezdtek szaporodni a Teslával kapcsolatos problémák. Gyártási gondokról kaptak szárnyra hírek először, majd Elon Musk júniusban elkezdte leépíteni a cég dolgozóinak kilenc százalékát. Sorban kezdtek kilépni a cég vezetői. Augusztus elején bejelentette a Twitteren, hogy rekordáron kivonulna a tőzsdéről, és privatizálná a cégét. Az üzenetről kiderült, hogy nem beszélte meg sem a részvényesekkel, sem pedig cégének vezetésével, ráadásul nincs igazságtartalma, és emiatt állami nyomozás indult ellene. Kis idő múlva vissza is táncolt az ötlettől.

Musk az elmúlt években különleges helyzetben volt az üzleti és a technológiai világban is. Egy-egy beszéde után cégeibe ömlöttek a milliós befektetések, és úgy feszíthetett magazinok címlapjain, mint modern kori látnok. Olyan pozitív jövő üzenetével érkezett, amelyben a technológia megmenti az emberiséget a pusztulástól. Legdédelgetettebb projektje, hogy a Marsot évtizedeken belül kolonizálja, s így megnyitja az utat a világegyetem felfedezése és a csillagközi utazás előtt. Szerinte ugyanis a Földre előbb-utóbb pusztulás vár. Elképzelései láthatóan lelkesítették az új vezetést, Donald Trump elnök ugyanis újraindította az elődje, Barack Obama által leállított Hold-programot, és a NASA elkezdte a Marsra való utazás kidolgozását. De Musk ezenkívül például egy Los Angeles-i föld alatti autópálya fúrását is tervezi. Egyik oldalcége pedig azzal foglalkozik, hogy a számítógép ráköthető legyen az ember agyára, és közvetlen kommunikációt hozzon létre a kettő között.

Elon Reeve Musk 1971-ben született a dél-afrikai Pretoria városában. Édesapja villamosmérnök, édesanyja modell volt. Még nem volt tíz, mikor a szülei elváltak, és ő öccsével együtt az apjához költözött. A szülők nyilatkozatai szerint magába forduló gyerek volt, az iskolában sokat csúfolták. A gimnázium után édesanyja hazájában, Kanadában ment egyetemre, majd az amerikai University of Pennsylvanián szerzett fizika és közgazdaságtan-diplomát. Innen Stanfordba vette az irányt, hogy megszerezze a doktoriját, de aztán inkább belevetette magát a kaliforniai internetes cégek éppen csak virágozni kezdő üzletébe.

Fotó: Marla Aufmuth

A kilencvenes években Los Angelesben az öccsével megalapították első cégüket, a Zip2-t, amely városi idegenvezető-szoftvert forgalmazott újságok számára. A vállalatot eladták, és a pénzből Musk megalapította az X.com nevű internetesbank-céget, amely Peter Thiel pénzügyi startupjával egyesülve lett PayPal. Az új cég élére Elon Muskot állították, de belső viszályok miatt hamar megrendült a pozíciója. A cégek egyesítése után fellélegezve nászútra ment, azalatt a cégvezetés eltávolította igazgatói pozíciójából. A legenda úgy tartja, hogy Musk azóta nem ment vakációra. Ennek ellenére amikor 2002-ben az eBay megvette a PayPalt, lévén a legnagyobb részvényes, 165 millió dollárt szakított. Ennek nagy részét űrcégének, a SpaceX-nek a megalapítására használta fel. 2004-ben befektetett a Teslába, 2008-ban kitúrta vezető pozíciójából az alapítót, és átvette a cég irányítását.

Az elektromos autók sokáig nem tűntek reális versenytársnak. Bár a világ rég tudja, hogy a kőolaj fogyóban van, eddig mégsem sikerült megvalósítható alternatívát találni. Az utakon felbukkanó elektromos modellek túl kicsik, túl kényelmetlenek voltak, és nehezen lehetett feltölteni őket. Az első nagy, ígéretes szereplő az elektromos autók piacán az izraeli Better Place volt, amelyről a Deutsche Bank elemzői még 2008-ban azt írták, hogy paradigmaváltást hozhat az autópiacon. A nagy remények ellenére a cég 2013-ban csődbe ment, mert nem tudott profitot termelni. A Tesla 2009-ben mutatta be az első modellt, a Roadster sportautót. Musk vagánnyá tette az elektromos autót. A befektetők pénze a következő években ömleni kezdett a Teslába. Musk remek reklámérzékkel tartott prezentációkat, zavart, de lelkes stílusa milliókat nyert meg. Fontos eleme volt ezeknek, hogy a Tesla használatát erénnyé változatta. Ő maga rendszeresen tart előadásoka a klímaváltozásról, és a Rolling Stone magazin egyenesen a világ megmentőjének nevezte. Az optimizmus a piacot is megfertőzte, a Tesla részvényei újabb és újabb rekordokat értek el.

Az idén azonban gyülekezni kezdtek a kétely sötét felhői, több problémája is akadt a cégnek. Mindenekelőtt az, hogy a Tesla továbbra sem termel profitot az autók eladásán. Évi kétmilliárdos a veszteség, és a legújabb elemzések szerint a tömegfogyasztásra szánt Model 3 autónkénti hatezer dolláros veszteséggel jár majd. Gondok akadtak a gyártással is. Ez nem új jelenség, ilyen problémák már a kezdetektől akadtak. Az autó túl nehéz, túl drága, a feltöltőállomásokból pedig kevés van. A gyártást állandó késések jellemezték. Kiderült, hogy a Tesla önvezető technológiája még nem megfelelő, hiába a korábbi nagy ígéretek. Az idén ráadásul lejár a Tesla adókedvezménye, és ez autónként több ezer dolláros veszteséget jelent majd. Megjelentek a piacon a versenytársak is. A Porschétól a nagy amerikai és kínai gyártókon át a Mercedesig mindenki előállt a saját elektromos modelljével, közülük több az idén, mások pedig jövőre a szalonokba kerülnek. Ezzel megszűnik a Tesla egyeduralma.

Kételyek merültek fel Elon Musk személyével kapcsolatban is. Bár tehetségét és kreativitását senki nem vonja kétségbe, igazgatói kvalitásait már annál többen. Először májusban zuhantak a részvényárak, amikor Musk egy negyedéves konferenciahívás alatt ingerülten beszélt az elemzőkkel és a befektetőkkel, arra panaszkodott, hogy belehal az unalmas kérdéseikbe. Később többször kirohant a média ellen, mert szerinte megbízhatatlan cikkeket gyártanak róla. Aztán nagyon rossz színben tüntette fel magát, amikor a thaiföldi barlangban rekedt fiúknak mini-tengeralattjárót vitt, majd miután elutasították a segítségét, kirohant a mentők ellen. Ezután jött augusztus elején a magánosításról szóló Twitter-üzenet. Láthatóan nagy a nyomás az egyszerre két milliárdos céget és egyéb hatalmas projekteket vezető Muskon. Egyre több pénzügyi elemző várja a Tesla csődjét. Tavaly nyáron így nyilatkozott Musk egy konferencián: „Nehéznek találom azt, ha túl nagyok az elvárások. (…) Utálok csalódást okozni az embereknek.(…) Senkinek nem ajánlom, hogy autós vállalkozásba kezdjen. Nem recept sem a boldog, sem a szabad élethez.”

Ma az emberiség egy része a technológiai fejlődéstől várja a megoldást a világ régi és új problémáira. Az egyik legismertebb baj, amely a civilizációt fenyegeti, a Föld kőolajkészletének kiapadása. Musk a Teslával alternatívát ajánlott. Most azonban egyre többen vonják kétségbe, hogy valóban ez lenne a jövő. Elon Musk a klímaváltozástól a teljes pusztulásig a bolygó számtalan problémájára próbál megoldást találni. Hangzatos, nagy ívű tervei tömegeket tettek a követőivé. A világ energiaproblémáját azonban egyetlen ember valószínűleg nem lesz képes megoldani.

Az egész krasznodari régióra kiterjedő vészhelyzetet hirdettek Oroszországban azután, hogy immár 10 napja, két olajat szállító orosz tankerhajó balesete óta ömlik az olaj a Fekete-tengerbe.