Közterületesek a 99-esen!

2012. május 25., 15:13

A „nyócker" kis utcáin végigkanyargó 99-es busz – nagyon csúnya nevén: a szemétszállító, esetleg fegyencjárat – önmagában egy urban legend. Az igazán durva, félelmetes, veszélyes buszjárat szimbóluma, melyen farkastörvények uralkodnak. Eddig az volt az alap, hogy ellenőr oda fel nem meri tenni a lábát. Tegnap reggel viszont láttam, ahogy a megállóban három közterületes és két ellenőr várja a 99-est, amely megérkezik, de nem szállnak rá föl, mert ugyanennyi ellenőr és közterületes már van rajta. A szembejövő buszon is ugyanennyit láttam. Megihletett a jelenet a reggeli rohanásban, a következő néhány gondolat jutott eszembe:

* Mekkora költség egy csúcsforgalomban 6 percenként 76 férőhelyes buszt üzemeltető vonalon ennyi ellenőr és közterületes alkalmazása? A ritka követés miatt sok várakozással töltött holt idő, és egy 7-es buszhoz képest elenyésző utasforgalmú viszonylaton a büntetés, jegyvételre való ösztönzés megtérül-e?

* Ennyire bekeményített a BKV? Harcol a presztízséért? Volt ilyen elhatározás, hogy "visszaszerezzék" a félelmetes buszvonalakat?

* Kiszámíthatatlanságra törekednek? Régen lehetett tudni, hogy a metrók, a 7-es busz, az 1-es, 2-es, és 6-os villamos ellenőrizve van, a többi nem. Ma már sehol nincs biztonságban a „tisztességes bliccelő"?

* Megnyugtató dolog-e a veszélyes buszjáratokon a rendre ügyelő emberek gyakori megjelenése? Esetleg a „kallerek" megítélése is nő-e, mert az ember végre nem átverni akarja majd, hanem segítséget kér tőle? Vagy inkább kellemetlen, hogy egyenruhát viselő emberek néznek ránk csúnyán, és állnak bele az intim szféránkba a buszon, ahol esetleg hangosan beszélgetnénk a barátainkkal, vagy telefonálnánk, esetleg csak bambulnánk magunk elé?

* Ez is a konzervatív, rendpárti politizálásnak a következménye-e, mely büntetéssel akarja megoldani a társadalmi problémákat? Magyarországon az emberek szegények, elégedetlenek a szolgáltatással, vagy csak szimplán alulszocializáltak: megszokták a szocializmusban, hogy a szolgáltatások „ingyé vannak", és különben is adót fizetni sem menő. Megfélemlítéssel le lehet-e szoktatni bárkit is a potyázásról? Én inkább a szemléletformálástól, közös érdekünk hangoztatásától, és a szolgáltatás színvonalának emelésétől várnám a megoldást.

Fent és lent: Közterületesek a 99-esen!