Bajban van a Tesla: benzinesre cseréli az egyik legnagyobb autókölcsönző az autóit

A Hertz megunta, hogy sorra törik az autóikat, mert kiderült, hogy aki benzines négykerekűn tanult meg vezetni, az a Tesla furcsaságai miatt könnyebben töri össze a járművet.

2024. január 22., 15:39

Szerző:

Nem kevesebb, mint húszezer elektromos autójától, többségében a Tesla által gyártott járművétől válik meg a neves amerikai autókölcsönző cég, a Hertz és helyette benzines négykerekűre cseréli a flottát. Az ATV szerint a döntést azzal magyarázták, hogy a sofőrök folyamatosan összetörték az autókat. A Hertz visszalépése az elektromos autók értékesítésétől az ipar szélesebb körű problémájára utal. A LexisNexis Risk Solutions kutatói a biztosítási adatok vizsgálva megállapították, hogy nemcsak az kölcsönautó-vezetők számára okoz gondot az elektromos autók egyben tartása.

A LexisNexis biztosítási elemzői megállapították, hogy amikor a járműtulajdonosok benzines autókról elektromos autókra váltanak, hajlamosak többet karambolozni.

A benzinüzemű járművekre való átálláskor is hajlamosak valamivel több balesetet okozni a sofőrök, de az elektromos autók esetében ez a növekedés sokkal durvább. Az adatok szerint a biztosítási káresemények gyakorisága mintegy 14,3%-kal nőtt, míg a káresemények súlyossága, vagyis a kifizetendő összeg 14,5%-kal emelkedett.

A Hertz és a LexisNexis adatai szerint is a legtöbbször a Teslákat törik össze a sofőrök. A kölcsönző cég elektromosautó-flottájának 80%-át a Teslák tették ki, de a magántulajdonban lévő elektromos autók között is a Teslák vannak többségben. Mindez arra enged következtetni, hogy a Teslákkal lehet valami gond, ami miatt az emberek több balesetet okoznak, mint más autókkal – olvasható a cikkben. Egy amerikai székhelyű szervezet, a Highway Loss Data Institute azonban nem épp ilyen eredményre jutott, miután megvizsgálta az összes biztosítási kárigényt. Eszerint nem magasabb a balesetek aránya a Teslák, illetve az elektromos járművek esetében. Azt azonban hozzátették, hogy a Teslásoknak általában többet kell fizetniük káresemény során.

A Tesla és más elektromos autók furcsaságai

Van néhány alapvető különbség a Tesla, valamint néhány más elektromos modell vezetése és a benzines autók vezetése között. A Tesla járművekben például nincs „Start" gomb a jármű be- és kikapcsolására. Ehelyett, amint a vezető beül a járműbe, az azonnal bekapcsol, és készen áll a vezetésre. Amikor a vezető kiszáll, a jármű magától kikapcsol. Mivel ez egy elektromos jármű, vagyis nincs motorhang vagy rezgés, a bekapcsolás és kikapcsolás közötti különbséget néha nehezebb észrevenni.

A biztosítási szakmában régóta ismert kapcsolat van a lóerő és a biztosítási kárigények gyakorisága és összege között. Lu szerint biztosítási szempontból talán még fontosabb, hogy az elektromos járművek, például a Teslák általában gyorsak. Erős villanymotorjaiknak köszönhetően sokkal rövidebb idő alatt tudnak felgyorsulni, mint a tipikus benzinmotoros járművek. Ráadásul az elektromos autókból hiányoznak a nagyobb gyorsulással és nagy sebességgel járó szokásos motorhangok, így elképzelhető, hogy egyes járművezetők tisztában sincsenek azzal, hogy milyen gyorsan haladnak.

„A legtöbb sofőr a belsőégésű járművek vezetésére van kiképezve, és a megszokott mértékű nyomást gyakorolja a vezetési pedálra, ám az elektromos autók viselkedése nagyon eltérő, különösen a kis sebességű zónákban" – mondta egy szakértő. Ráadásul az elektromos járművekben az úgynevezett egypedálos vezetés is előfordulhat, amely gyorsan lelassítja a járművet, amikor a vezető felemeli a gázpedált, ahelyett, hogy egyszerűen csak hagyná gurulni.

(Kép: Egy Tesla-alkalmazott dolgozik egy rendszámtáblakereten a Tesla bemutatóterme előtt a kaliforniai Burbankben, 2020. március 24-én. Robyn Beck / AFP)

Tavaly a második világháború óta a legjelentősebb mértékben emelkedett az antiszemita incidensek száma világszerte, különösen az iszlamista Hamász október 7-i terrortámadása, és az azt követő gázai háború óta - szögezte le vasárnap kiadott éves közös jelentésében a Tel-Avivi Egyetemen székelő Kortárs Európai Zsidóság Intézete és az amerikai Rágalmazás-ellenes Liga (Anti-Defamation League).