Bőséges a kínálat
A Rot-Weiss-Rot Ungarn mozgalom, a magyar úti cél népszerűsítése Ausztriában csak akkor lehet sikeres, ha az „önkéntes nagykövetek” megkapják a kellő segítséget a magyarországi szolgáltatóktól. A közvetítő szerepét továbbra is az ötletgazda, a Magyar Turizmus RT bécsi képviselete látja el. A 2014-es esztendő e tekintetben jól kezdődött: két ausztriai vásár látogatói, Bécsben és Linzben bőséges képet kaptak a magyar idegenforgalom kínálatáról.
Az immár hagyományos részvétel az ausztriai vásárokon jó alkalom a magyar idegenforgalom bemutatkozására, egyben pedig arra, hogy a
RWRUmozgalmat segítő ausztriai magyarok képet alkossanak: hova „csábíthatják” a barátokat, kollégákat, ismerősöket. A bécsi Utazás kiállítás kétségkívül a legnagyobb, így nem csoda, hogy a Magyar Turizmus RT hangsúlyt helyez a jelenlétre. Az idén januárban huszonöt társkiállítóval közösen mutatta be standján, milyen újdonságokkal várja Magyarország az osztrák turistákat. A koncepciót a „Magyarország – meglepően több” jelszó híven tükrözte.Az érdeklődés különösen nagy volt, valószínűleg azért is, mert a középpontba állított egészségturizmus ugyanúgy szívügye az osztrákoknak, mint amilyen fontosnak tartják a kulturális fesztiválokat. Az ugyancsak év eleji linzi vásár pedig jól kapcsolódhatott a tavaly nyári Auf nach Ungarn mottó jegyében megrendezett
magyar napokhoz.A linzi utazás kiállításon az MT Zrt. első alkalommal tartott közös prezentációt a
Duna Kompetencia Központmunkatársaival a Duna-menti kulturális- és turisztikai ajánlatokról. Tekintettel arra, hogy Felső-Ausztria gazdaságilag az egyik legstabilabb, rendkívül gazdag tartománya Ausztriának, a magyar turisztikai kínálat bemutatása rendkívül fontos. Az MT Zrt. ezért stratégiai céljai közé sorolta a folyamatos jelenlétet a tartományban. A nyugat-magyarországi fürdővárosok mellett itt különösen élénk érdeklődés mutatkozott Budapest és Pécs kulturális ajánlatai iránt. Pécs és Linz város kapcsolata 2009-ig nyúlik vissza: Pécs Linztől vette át az európai kulturális főváros stafétabotját, és bőséges alkalom volt ez a tapasztalatcserére.A lassan véget érő téli kampány első mérlege nagy vonalakban megvonható már. Úgy tűnik, megtalálta a közönségét az az üzenet, hogy síelés előtt, helyett, vagy után nálunk pihenjenek az osztrákok, élvezzék a gyógyfürdőket – és persze az akció keretében biztosított előnyöket. Pontos adatok még nincsenek, Kovács Balázs, a bécsi képviselet vezetője konkrétumot egyelőre csak a tavaly év végi tapasztalatokról adhatott közre – ez azonban meggyőző: tavaly novemberben, az MT Zrt. téli kampányának nyitányakor Ausztriából egy hónap alatt, több mint 75 ezer vendégéjszakát regisztráltak a magyarországi szálláshelyek, amely minden idők legjobb novemberi beutazó forgalmának számít. Vagyis van még bőven potenciál a szomszédos piacban.
Sokat ígérnek a különböző együttműködések. Például az ÖBB osztrák vasúttársasággal, amely egyebek között lehetőséget nyújt digitális hirdetésekre az osztrák nagyvárosok pályaudvarain. De az is nyílt titok, hogy újabb és újabb közvetlen vonatjáratokról is esik már szól a tárgyalásokon. Pécs, Debrecen és több más vidéki város tudna olyasmit nyújtani, ami az osztrák utazók figyelmébe ajánlható – nem beszélve arról, hogy milyen lehetőségeket nyújtana az „önkéntes nagyköveteknek”. Fontos az együttműködés az osztrák utazási irodákkal – közülük a Railtours Austria, Columbus Reisen, a Hofer Reisen az oly sokat ígérő Direct Mail – sőt manapság Direct E-mail – kampányokba is bevonja a magyar úti célokat.
Az idegenforgalom eredményeit türelmes előkészítés előzi meg – és persze sok-sok reklám. Az ausztriai helyismeret sem nélkülözhető: a vendégcsalogató cikkeket érdemes az iskolai szünetekhez, a nagy szabadságolásokhoz igazítani, ami egyébként tartományonként is eltérő. Magazinok, népszerű lapok találhatók bőven: a Besser reisen 250 ezres olvasói táborral rendelkezik, az országos terjesztésű Kronen Zeitung Ausztria legolvasottabb napilapja. Ezeken kívül az Österreich, az Avida, és a NÖN Nachrichten, illetve az On Rail olvasói találkoznak cikkekkel Magyarországról, nem beszélve a vonattal utazókról: valamennyi IC és EC járat fedélzeti magazinja közöl többoldalas összeállítást a kurrens budapesti attrakciókról és turisztikai akcióról.