A teheráni bazár fricskája a Nagy Sátánnak
Azért itt, Teheránban megy tovább az élet. Lehet, hogy kívülről nehéz elképzelni, de így van - az utcákon, a bazárokban nyoma sincs az ország jelenlegi vesszőfutásának.
Teheránban a város bazárjai 'blokkok' szerint rendeződtek be. A város elegánsabb részén, a Ferdosi-tér körül külön utcája van a ruháknak, külön a cipőknek, és a némileg kétes hírnevü deli bazárban a fémunkások, a festékárusok, a tapéta-, az aszaltgyümölcs-
és a müanyag-termék-árusok mind saját utcarészbe rendezkedtek be. Persze az ételárusok fittyet hányna a szabályokra, és itt-ott tarkítják a felhozatalt. Falafel 6000 riálért (kb. 90 Forint), kebab, jéggel kevert gyümölcsturmixok, és tea kapható minden sarkon.
Megejtő látni, a piac milyen apró szegmensei is képesek megélhetést biztosítani családoknak - van, aki csupán celluxot árul boltjában. Ami mindenütt tapintható, az a a tökéletes utánzatok, hamisítványok jelenléte - még a legdrágább luxusplázákban is kérdéses, mit kapunk. Lacoste, Burberry, Gucci, Versace-ruhákat, napszemüvegeket, Nike, Clarks cipőket, a nyugati árak töredékéért és kiváló minőségben találunk itt, a metro aluljárójában pedig állandóan parfümutánzatok mintáit nyomják az ember kezébe.
Mikor az egyik utcasarkon én is napszemüveget vásárolok, párszáz forintnyi riálért találok is megfelelőt. Mikor megkérdezem, hogy UV-védelemmel ellátott-e, vállrándítás a felelet.
- Van UV-matricás is, mondja aztán. Ray Ban.
- És az UV-s?
Újabb vállrándítás. - Matricás.
A müszaki termékeket sem kíméli az áradat: telefonok, órák, mp3-lejátszók érkeznek ide Kínából. A fiatalok a legújabb Nokia-telefonokkal villognak mindenütt, a kínaiak technikai felkészültségének köszönhetően képesek bármit szétszedni, majd az eredeti árának töredékéért lemásolni. Ami pedig Kínának gondot okoz (a WTO és a nagyhatalmak is jelezték Pekingnek: erélyesebb fellépést várnak el a hamisítványok ellen), az Iránban csak újabb fricska a 'Nagy Sátánnak', az Egyesült Államoknak.
A vásárlási kedv egyik hajtóereje pedig maga az elzártság, melyne révén csak nagyobb a kíváncsiság az odakint iránt, csak annál vonzóbb az interneten látott legújabb kiegészítő, mobil vagy táska. Van azonban egy érdekes hozama is a dolognak: itt nehéz kitünni a tömegből. Mindenki fillérekért divatos lehet.