Ezúttal a taxis hiénáknak ment neki Vitézy Dávid

Vitézy Dávid ismét üzent a főváros vezetésének, ezúttal a taxis hiénák megregulázáshoz adott tippeket. 

2024. január 28., 13:59

Szerző:

A taxis hiénák is újra a figyelem középpontjába kerültek a budapesti turizmus újbóli növekedésével – írta ki közösségi oldalára Vitézy Dávid. A taxishiénák most új módszerrel kopasztják meg főleg külföldi utasaikat: a trükk lényege, hogy az utazás végén egy nullával többet ütnek be a terminálba, így lesz egy 4 ezer forintos utazásból egy pillanat alatt 40 ezres – írta Vitézy, aki három ötletet is javasolt a hiénák megfékezésére. E szerint:

  1.  Ideje lenne a bankkártya-terminállal integrált digitális taxiórák bevezetésének. Számos nagyváros alkalmazza ezeket, így a sofőr nem tud más összeget beírni, mint amit a taxaméter mér. Ehhez országos mérésügyi és fővárosi rendeletek módosítása is szükséges lenne.

  2. Bátorítani kellene a megbízható, minősített fuvarszervezők applikációin keresztül történő árazást. A hatósági fix árat 11 éve az utcán leintett taxik teljesen kiszámíthatatlan és az utasok számára átláthatatlan árazási gyakorlata miatt vezettük be. Az azóta eltelt időben az utasok zöme applikáción rendel autót. Miért is ne engedhetnénk meg az amúgy is szigorúan ellenőrzött nagy fuvarszervezőknek, hogy előre megadott célpontra előre fix árajánlatot tegyenek, amit ha az utas elfogad, a szolgáltatót ez utána köti? Ezzel a mai fix árakhoz képest egy korlátozott mértékű árazási rugalmasság is elérhető lenne az applikáción rendelt taxiknál. Ez lehetővé tenné, hogy a csúcsidőszakokban is nagyobb eséllyel legyen elérhető taxi és azt is, hogy kis forgalmú időszakokban olcsóbb legyen a taxizás.
  3. Még 2022-ben csináltunk egy új állami taxirendeletet, mely lehetővé teszi, hogy a szabálytalan taxisokat könnyebb legyen elkapni és szigorúbb eszközökkel lehessen megakadályozni a visszatérésüket egy másik autóval. Ugyanakkor a megfelelő és kiterjedt ellenőrzés nélkül ezek a szabályok nem elegendőek önmagukban. A BKK és a kormányhivatal taxiellenőrzési kapacitásai minimálisak, ezt bővíteni kellene.

A mai, a környező európai nagyvárosokhoz képest magas hatósági árak mellett megéri taxizni Budapesten, épp ezért a nagy többségükben tisztességes taxis vállalkozóknak is ugyanannyira érdeke a szigorúbb fellépés a csalók ellen, mint az utasoknak és a budapesti turizmusból élő rengeteg vállakozásnak – zárja sorait Vitézy.

Vitézy Dávid mindenki ellen

Vitézy Dávidról egyre többször hallani, hogy ő lehet az LMP főpolgármesterjelöltje. Igaz, ebből mindkét fél annyit erősített meg, hogy ötletként felmerült és, hogy beszélgettek róla. Bejelentés – annak ellenére, hogy erről novemberben röppentek fel először a hírek – azóta sem történt. Vitézy ugyanakkor egyre aktívabban foglalkozik budapesti ügyekkel. Legutóbb a járatritkítással kapcsolatban foglamazott meg kritikát a főváros vezetésével szemben, korábban a Budapest-bérlet körüli herce-hurca kapcsán szólította fel a fővárost és Lázár János minisztert egyszerre, hogy jussanak dűlőre.

Hozzá kell tenni, a korábbi BKK-vezér és közlekedési államtitkártól sosem volt idegen, hogy közlekedési kérdésekben határozott, akár a Tarlós István alatti, fideszes városvezetéssel, akár az Orbán-kormány miniszterével szembehelyezkedő álláspontot foglaljon el. Közel egy éve keményen nekiment Lázár Jánosnak, mint írta: a miniszter hozzáállása a fővárosban történő közlekedési fejlesztésekről a vidéki közlekedésnek is árt. Az üznegetés azóta sem állt le, a közlekedési szakember szerint kaotikus viszonyok alakultak ki a magyarországi közlekedés irányításában, amióta Lázár János miniszterként 2022. december 1-jétől átvette a terület vezetését. Ezt persze a minisztérium se hagyhatta szó nélkül. Válaszukban azt üzenték, hogy „ha csak fele annyit foglalkozott volna a jelennel mint a jövővel, nem itt tartanánk”.

(Kiemelt képünk: Vitézy Dávid a Közlekedési Múzeum Volt egyszer egy Északi... a történet folytatódik című tárlatának megnyitóján az Északi Járműjavító Dízelcsarnokában 2021. július 15-én. Fotó: Karancsi Rudolf / 168)