Vitézy Dávid: a budapestiek nem vágásérett pulykák!
Vitézy Dávid azonnali lemondásra szólította fel Walter Katalint, a BKK vezérigazgatóját, aki egy tudósítás szerint meglehetősen furcsa hasonlattal élt a járatritkítás kapcsán.
„Az utasokat ebbe a folyamatba nehéz lett volna bevonni, mert az olyan, mintha „hálaadás előtt megkérdeznék a pulykát, hogy mi legyen vele – ezt mondta a 24.hu tudósítása szerint Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója ma azon a zárt sajtóháttérbeszélgetésen, ahol a járatritkításokat és az egyeztetések elmaradását próbálták valahogy kimagyarázni. Megint titokban, zárt ajtók mögött” – írja Facebook-oldalán Vitézy Dávid.
„Egész egyszerűen fel sem foghatom, hogy egy utasok milliót szállító közszolgáltató első számú vezetőjének szájából hogy hangozhat el egy ilyen mondat. Emberek vagyunk, Budapest az otthonunk, a közösségi közlekedéssel iskolába, munkába és szórakozni járunk. A budapestiek nem vágásérett pulykák, akik jobban teszik, ha beletörődnek a sorsukba, mert jön a hálaadás – vagy épp ezúttal a járatritkítás. Ilyet nem csak egy felelős vezető nem mondhat, hanem egy minimális empátiával rendelkező személy sem”
– írja.
Hozzátette:
„Ha ez a mondat tényleg így elhangzott, a BKK vezérigazgatójának távoznia kell a posztjáról. Karácsony Gergely főpolgármesternek pedig elnézést kell kérnie a budapestiektől, és azonnal visszavonni a járatritkításokat.”
Vitézy: nem csak a pulykákkal, de a civilekkel, a közgyűlés tagjaival és a polgármesterekkel sem egyeztetett senki
„Ami pedig az egyeztetéseket illeti, nem csak a hálaadási pulykának nézett utasokkal, de az érintett civil szervezetekkel, sőt, a Fővárosi Közgyűlés tagjaival és a kerületi polgármesterekkel sem egyeztetett senki. Négy évig vezettem a BKK-t, számtalan járatmódosítást vezettünk be, mindig egyeztettünk a kerületekkel, volt társadalmi egyeztetés a változásokról és a mainál nehezebb anyagi helyzetben is el tudtuk kerülni a járatritkításokat.”
Emlékeztetett: múlt héten a lebukással kezdődött a járatritkítási botrány, némi zavar után elnézést kéréssel, majd a tagadással és a magyarázkodással folytatódott. Miután végül elismerték, hogy 53 járat ritkult és egy sem lett sűrűbb, jött az ígérgetés, hogy ha most nem is, de majd egyszer, máskor, máshol, valahogy visszapótolják a kivont teljesítményeket - amiből egyelőre semmi nem teljesült az ígérgetésen kívül. A budapesti tömegközlekedéshez méltatlan ez az egész cirkusz. Állítsák helyre a menetrendeket és kérjenek elnézést, amiért így beszélnek a saját utasaikról!
Nem is volt társadalmi egyeztetés
Bár a BKK létrehozása óta kötelező, semmilyen társadalmi egyeztetés és előzetes bejelentés nem volt a menetrend átalakításáról, a Közlekedő Tömeg civil egyesülettől értesült a közvélemény a BKK járatritkítási terveiről, melyeket január közepén be is vezettek. Bele se merek gondolni, mi történt volna, ha nem lenne „klímavészhelyzet”, nem lenne külön részvételiségi osztály és nem lenne a részvételiségért felelős főpolgármester-helyettes a Városházán – írta még múlt héten Facebook-posztjában Vitézy Dávid.
„Felszólítom Karácsony Gergely főpolgármestert, hogy haladéktalanul vonja vissza a járatritkítási csomagot és vizsgálja felül a BKK akcióját! A közösségi közlekedés színvonalának leépítése ugyanis ellentétes minden várospolitikai és fenntarthatósági céllal.”
– tette hozzá.
Posztjából az is kiderül, mely buszokat érint a főváros járatritkítása:
- 1-es és 1A villamos, a város legfontosabb gyűrűs villamosvonala
- 14-es villamos, a káposztásmegyeri lakótelep első számú járata
- 50-es villamos, Pestszentlőrinc legfontosabb kötöttpályás kapcsolata
- 70-es, 74-es, 75-ös, 78-as trolibuszok a belvárosi hálózaton
- 80-as és 81-es trolibuszok a zuglói hálózaton
- 5-ös, 7E, 8E, 107-es, 108E és 133E járatok a Rákóczi úti csuklós főtengelyen Újpalota, Rákospalota, Zugló és Buda számos kerülete között
- 9-es busz, a város egyik legfontosabb járata Óbudától Kőbányáig
- 11-es, 29-es és 111-es buszok, a II. kerületi hegyvidék fontos buszjáratai
- 20E és 122E, Káposztásmegyer legfontosabb buszjáratai
- 30-as és 30A, Újpest és Angyalföld fontos járatcsaládja a 20E mellett
- 35-ös és 36-os, Csepel és Dél-Pest gerincjáratai
- 67-es, 161E, 176E, 276E - a Rákoskeresztúr és Rákosliget térségét az Örs vezér terével összekötő járatok
- 85-ös és 85E, az Újhegyi-lakótelep és Kőbánya első számú járatai
- 95-ös, Kőbánya és Pestszentlőrinc gerincjárata
- 99-es, Józsefváros, Kőbánya, Kispest és Pesterzsébet gerincjárata
- 102-es, 110-es és 112-es, a budai hegyvidék és Mártonhegy járatai, utóbbi kettő a Rákóczi úti és Thököly úti tengely és Zugló fontos kapcsolata is
- 139-es, mely a szintén ritkított 8E mellett Gazdagréti lakótelep fontos járata
- 142E - Kispest és a Gloriett-telep kiemelt jelentőségű buszjárata
- 148-as, 152-es, 159-es, Csepel lakótelepeit és kertvárosait feltáró járatok, a 148-as Pesterzsébet és Kispest esetében is fontos gerincjárat
- 182, 182A, 184, 282E és 284E - a XVIII. és XIX. kerület kertvárosait feltáró sűrű járatcsalád
- 196, 196A és 220-as - Újpest kiemelt járatcsaládjai, melyek a metróra hordanak több irányból is számos lakóterületet és lakótelepet
- 223E, 224 és 224E - Pesterzsébet legfontosabb gerincjáratai.
Később, Karácsony Gergely, szintén Facebook-posztban részben elismerte a járatritkítást:
„Bár a koronavírus-járvány óta folyamatosan emelkedik az utasok száma, ez máig nem érte el a 2019-es szintet, és az is látható, hogy a korábbinál sokkal elterjedtebb home office-nak, és a rugalmas munkabeosztásnak köszönhetően az átlagosnál kevesebben utaznak hétfőn és pénteken. Éppen ezért a BKK a már korábban is létező pénteki menetrendhez hasonlóan hétfőn is egyedi menetrendet vezet be: az így átcsoportosítható forrásokból pedig újabb fejlesztéseket indíthatunk el. Február elejétől bővítjük Rákosmente buszhálózatát, és a BKK munkatársai további fejlesztéseken is dolgoznak, amik a következő hónapokban szintén megvalósulhatnak. A BKK járatainak összteljesítménye idén nemhogy csökkenni nem fog, de kis mértékű növekedést is tervezünk”
– írta a főpolgármester, amire válaszul Vitézy Dávid úgy reagált: Tisztelt Főpolgármester úr! Ez az intézkedés elhibázott, az utasok nem voltak „home officeban” ma reggel. Kérem, vonja vissza a járatritkítási csomagot!
Elnézést kért a BKK-vezér
„Erről sajnos sokkal látványosabban, hangsúlyosabban és hamarabb kellett volna kommunikálnunk, én ezért elnézést kérek” – mondta Walter Katalin az ATV híradójának.
„Önmagában az az intézkedés amit meghoztunk, az adatalapon, mindent elemezve történt és természetesen az volt kezdetektől fogva az elképzelésünk, hogy ezt folyamatosan fogjuk monitorozni és amennyiben szükség van beavatkozásra, akkor azt meg fogjuk tenni” – nyilatkozott.
Mi lesz a bérletekkel?
A járatritkítás mellett az utóbbi napok egyik fő közéleti kérdése a „bérlet-gate”, vagyis az állam és a főváros közötti megállapodás megszűnése, vagy éppen felrúgása. A kérdés látszólag a tarifarendszerről szól, vagyis arról, hogy melyik szolgáltató melyik bérletet, jegyet fogadja el, valójában azonban jóval többről: súlyos közlekedésszervezési és – technikai kérdésekről, végső soron pedig arról, hogy a fővárosban és az agglomerációban élő több mint 3 millió ember hogyan tudja használni majd a BKV/BKK, a MÁV/HÉV és a Volánbusz járatait. Erről itt írtunk bővebben.
(Kiemelt kép forrása: Vitézy Dávid Facebook-oldala)