Karácsony Gergely: Előbb választom a csődöt, mint a járatritkítást
A főpolgármester szerint csak azt kérik az államtól, ami jár fővárosnak.
A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén a BKK és a BKV idei üzleti tervére vonatkozó előterjesztésről szavaztak. Az gyűlésen a csőd, a járatritkítás és a cég átadása az államnak is szóba került – olvasható a Népszava beszámolójában.
A BKV 26 milliárdos veszteséggel számol. Az energiaárak drasztikus emelkedésének ellensúlyozására az államtól kérnének 14 milliárd forintnyi kompenzáció. Továbbá tízmilliárd forint folyószámlahitelt vennének fel, amiből négy milliárdot szállító számlán átütemeztetnének és a maradék hatmilliárd forint kifizetését áttennék jövő évre.
Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes elmondta, a 2022-es év első két hónapjának árbevétele 30 százalékkal marad el a járvány előttitől. Szerinte a járatritkítás és a szolgáltatás színvonalának csökkentése sem lenne jó döntés. Hozzátette: kormányzati segítség nélkül nem fenntartható a budapesti közösségi közlekedés.
Bagdy Gábor, kormánypárti képviselő szerint a BKV problémája alapvetően a főváros gondja, mivel fővárosi cég, de „azon el lehet gondolkodni, ha ezen változtatni szeretnének”. Véleménye szerint nem elfogadható az a költségvetési terv, ahol a cég folyósázmlahitelből akar működni. „Száguld a csőd felé a főváros, jelenleg 100 milliárdos a hiány, amiben nincs benne a mostani háború hatása” – vélekedett.
A 15. kerület fideszes polgármestere, Kovács Péter szerint „ez egy kamu üzleti terv, nem létező bevételekkel”. Feltette a kérdést, hogy amennyiben nincs pénze a cégnek, akkor miért vezették be a 14 év alattiak ingyenes utazását és a hűségpótlékrendszert. Végezetül ő is közölte: „át kellene adni a közösségi közlekedést az államnak”.
Karácsony Gergely úgy vágott vissza a kormánypártiak kritikájára, hogy emlékeztetett, a kormány két intézkedésével is 100 milliárd forintot vett el a fővárostól, míg az önkormányzatok nem vehetnek fel hitelt és adót sem vethetnek ki. „Ez a pénz hiányzik ebből az üzleti tervből. Nem vitték haza, ott van az állami költségvetésben” – fogalmazott, majd azt is megjegyezte, hogy nem támogatást kérnek, hanem csak azt, ami jár, mivel a magyarországi GDP 38 százalékát Budapesten termelik meg.
„Ráadásul ezeken a buszokon nemcsak a fővárosi polgárok utaznak. Budapest legfontosabb közszolgáltatása került veszélybe az állami elvonások miatt. Ha nem változik meg a kormányzati hozzáállás, akkor senki nem tudja kivezetni ebből a pénzügyi helyzetből a céget. A csődgondnok se segít. Előbb fogom választani a pénzügyi csődöt, minthogy az hogy a 4-6-os villamos 10 perceként járjon” – vélekedett a főpolgármester.
Az üzleti terveket 18 igennel és 10 nem ellenében elfogadták az ülésen.
(Kiemelt képen: Karácsony Gergely új BKK buszon utazik 2020. január 21-én. Fotó: Pozsonyi Roland / 168.hu)