Vitézy: 20 milliárdos kiesést okoz Karácsony Gergely bejelentése
Vitézy Dávid szerint az, hogy egy gombóc fagyi árával olcsóbb lesz a fővárosi bérlet és változtak a jegyekre, bérletekre vonatkozó szabályozások, alsó hangon 20 milliárd forintos tartós bevételkiesést okoz.
Karácsony Gergely a Faebook oldalán jelentette be a hírt, miszerint 550 forinttal olcsóbb lesz a Budapest-bérlet márciustól, ami a fővároson belül a BKK mellett a MÁV, a Volán és a HÉV járatain is érvényes lesz. Vitézy Dávid, a BKK volt vezérigazgatója és korábbi közlekedési államtitkár a közösségi médiában elemezte, hogy mit is jelent Karácsony Gergely főpolgármester és Lázár János közlekedési miniszter megállapodása.
„Erősen indult a szezon: még január van, de az utasok már 2:0-ra vezetnek a tömegközlekedés színvonalának csökkentését célzó ötletelők ellenében. Először a járatritkításokat sikerült megakadályoznunk, majd most a budapesti közvélemény felháborodása nyomán a Budapest-bérletet is sikerült megvédeni” – írta Vitézy, majd hozzátette, hogy „amikor ez az egész üzengetés elkezdődött, az első perctől azt képviseltem: a közlekedési miniszter ne a hódmezővásárhelyi rádió studiójából odavetett mondatokkal szóljon be a budapestieknek, a főpolgármester pedig ne a Facebookon üzengessen a kormánynak, hanem Lázár János és Karácsony Gergely üljenek tárgyalóasztalhoz és oldják meg azt a problémát, amit ők maguk okoztak. Ezen akkor sokan felháborodtak, mégis ez lett a megoldás. Fontos eredmény a Budapest-bérlet megvédése és talán egy időre elveszi a kedvét mindenkinek, hogy hasonló hajmeresztő ötletekkel álljon elő„.
Ezt követően Vitézy olyan kérdéseket tett fel, amely az utasok fejében is megfordulhatott:
- Mi lesz március elsejétől a jegyekkel?
- Érvényesek lesznek a BKK-vonaljegyek, gyűjtőjegyek, 24 órás jegyek, 30 és 90 perces jegyek a héveken és a kék Volánbuszokon?
- Mi lesz a közös forgalomirányítással és utastájékoztatással, maradnak a BKK felügyelete alatt ezek a járatok?
Mint írta, „ezekre mostanáig nem kaptunk választ, pedig egy olyan bonyolult rendszer működtetése, amilyen Budapest tömegközlekedése, pont az ilyen részleteken áll vagy bukik”.
A BKV volt vezetője kiemelte: azoknak, akik az agglomerációból ingáztak, 50%-kal kevesebb, 19 ezer forint helyett 9450 lesz a havi bejárás költsége amiatt, mert elég nekik vármegyebérletet vásárolni. Minden budapesti és agglomerációs diáknak, az egyetemistákat is beleértve, a 3450 forintos BKK havibérlet helyett elég lesz 945 forintért venni diák havi vármegyebérletet, ez 72%-os spórolás a budapesti diákoknak, 79%-os az agglomerációból ingázóknak, akik eleve eddig is volt vármegyebérletük.
Továbbá „minden budapesti 500 forinttal olcsóbban kapja a bérletet, 8950 forintért, 5%-kal olcsóbban, hogy ne mindenki menjen a MÁV-hoz vármegyebérletet váltani, bár havi egyetlen agglomerációs kiruccanásnál ez már jobban megéri majd" – fűzte hozzá.
Ha összeadjuk ezeket a tételeket, alsó hangon 20 milliárd forintos éves, tartós bevételkiesést jelent mindaz, amit Lázár János és Karácsony Gergely az elmúlt 24 órában bejelentett.
A bevételcsökkenés nagyságrendje jól érzékelhető talán abból, írja Vitézy Dávid, hogy ez több, mint duplája annak, mint amennyi évente jut BKV teljes beruházási programjára, a villamospályák és a járműpark megújítására. Vagy másképp fogalmazva, ez lényegében akkora tétel, amiből az összes hév-vonal régóta cserére váró, a képen látható 40-50 éves járműparkjának teljes cseréje finanszírozható lenne vadonatúj vonatokra (éves törlesztőrészletek és kamatterhek) és még maradna is mellette másra.
Ez a kieső bevétel szabad szemmel is látszik és hiányozni fog a közösségi közlekedés költségvetéséből, ha nem pótolják vissza – fogalmazott, majd hozzátette: úgy tisztességes tehát, ha azok, akik ezeket a döntéseket meghozták, bemutatják, miből fogják kipótolni és mikor.
(Kiemelt kép: Vitézy Dávid a Közlekedési Múzeum Volt egyszer egy Északi... a történet folytatódik című tárlatának megnyitóján az Északi Járműjavító Dízelcsarnokában 2021. július 15-én. Fotó: Karancsi Rudolf / 168)