Valóságshow-gyártó kézikönyvet dobott piacra a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság
Ingyenesen letölthető az a kézikönyv, amely a valóságshow-gyártás kulisszatitkait mutatja be.
Gondolkodott már azon, hogy valóságshow-gyártásba fogjon? Megmutatná a társasház negyedik emeletének vagy a falusi talponállónak a mindennapjait? Végigkövetné a valódi vészhelyzetet az egészségügyi ellátórendszerben? Mától ez sem lehetetlen! A valóságshow-gyártás kulisszatitkait mutatja be a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss tanulmánykötete – idézi a hatóság kommunikációs igazgatóságának közleményét a novekedes.hu.
Az NMHH szerint második aranykorát éli a valóságshow
A közlemény szerint már elnököt is adhatott Amerikának napjaink egyik legvitatottabb műsorformátuma, a második aranykorát élő valóságshow, és a műfaj már megnevezésében a leplezetlen valóságot ígéri a közönségnek, de valójában erősen szerkesztett műsorszámot kínál.
Hozzátették, hogy friss kiadványában a ValóVilág 11 tudományos igényű elemzésével mutatja be a realitygyártás világát az NMHH Médiatudományi Intézete.
A hogy miért érdemes valóságshow-gyártásba kezdeni? A közlemény szerint Donald Trump amerikai elnökké válásában is nagy szerepe lehetett annak, hogy előtte számos valóságshow-ban szerepelt, többi között a „The Apprentice" című – Magyarországon jelenleg „Az álommeló" néven futó – üzleti realityben, amely kidomborította a nézők és későbbi szavazók előtt Trump minden olyan képességét, amely mind egy sikeres üzleti, mind egy sikeres politikai vezetőnél elengedhetetlen.
Határ tehát a csillagos ég!
A kötet kiemeli, hogy a realityműsorok időről időre fontos közéleti témákra is ráirányíthatják a figyelmet: az alkotók az 1990-es évektől rendszeresen beemeltek a műsoraikba olyan figyelemre érdemes topikokat, mint a kisebbségi jogok kérdése vagy a HIV-vírus terjedése.
A médiumok ezeket az izgalmas és gyakran megosztó témákat természetesen elsősorban a nézettségük növeléséért mutatták be, de vitathatatlan, hogy ezzel hatékonyan formálták a társadalom valóságérzékelését és a kulturális közbeszédet – olvasható a közleményben.
A kiadvány felidézi, hogy a reality-gyártás a 2010-es években háttérbe szorult, de kiemeli, hogy napjainkban a második aranykorát éli: mind a gyakran megújuló műsorkínálatot követelő közönség, mind a Covid-járvány a viszonylag könnyen, olcsón és gyorsan előállítható, izolált környezetben és kevés ember bevonásával leforgatható produkciók felé terelte a média- és streamingszolgáltatókat.
A kiadvány újdonságszerűségét emeli, hogy több szövege olyan fontos kérdéseket boncolgat, amelyeket hazai vizsgálat célirányosan mindeddig nem válaszolt meg.
A kötet ezen az oldalon ingyenesen letölthető.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Humusak via Pixabay)