Összefogtak a Shein ellen: véget érhet a kínai óriás tündöklése
A Shein az egyik legnépszerűbb webshop, ennek ellenére a kínai óriást egyre többen próbálják visszafogni!
A Temu mellett a Shein a másik nagy kínai webáruház, ami jelenleg az európai piacot uralja. A termékek rendkívül kedvező áron vásárolhatóak meg, annak ellenére, hogy sokan kifogásolják a minőséget. Azonban a Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint nem ez az egyedüli probléma a céggel, hanem a manipulatív marketinggyakorlat, olvasható az Infostart cikkében.
Ez a probléma a Shein marketingtrükkjeivel
Komoly kritikák érték a népszerű kínai fast fashion áruházat, a Shein-t, miután több európai fogyasztóvédelmi szervezet, köztük a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) is hivatalos panaszt nyújtott be az Európai Bizottsághoz a vállalat manipulatív marketinggyakorlatai miatt.
A fogyasztóvédelmi szervezetek szerint a Shein online felületein „sötét trükköknek” nevezett technikákat alkalmaz, amelyek érzelmi befolyásolás révén ösztönzik vásárlásra a fogyasztókat, miközben megnehezítik a racionális döntéshozatalt.
Haraszti Anikó, a TVE ügyvezetője az InfoRádióban úgy fogalmazott, hogy a Shein kommunikációja vizuálisan is „zavaró, túlzsúfolt”, ami megnehezíti a tudatos vásárlást. Az oldal gyakran állítja, hogy az ajánlatok csak rövid ideig érhetők el, visszaszámlálóval és készlethiányra utaló üzenetekkel nyomást helyez a vásárlókra. Ezekkel a módszerekkel beszűkült tudatállapotba hozza a felhasználót, aki sokszor csak a vásárlás után jön rá arra, hogy nem pontosan azt kapta, amit várt.
A szervezetek szerint ez megtévesztő gyakorlat, és sérti a fogyasztók jogait. Az uniós beadvány célja, hogy a hatóságok határozott állásfoglalást tegyenek arról, mi minősül megtévesztésnek az online kereskedelemben, és szabjanak gátat a manipulatív technikák alkalmazásának.
A TVE abban bízik, hogy a Shein és más hasonló szolgáltatók finomítják marketinggyakorlatukat, és megszüntetik az érzelmi nyomásgyakorláson alapuló, torzító eszközöket. A cél: valós, átlátható információk alapján történő vásárlási döntések elősegítése az uniós fogyasztók számára.
Nehéz helyzetbe került a Temu
Korábban a 168.hu is megírta, hogy komoly piacszűküléssel nézhet szembe a két népszerű kínai webáruház, a Temu és a Shein, miután az Egyesült Államok új vámokat és szabályozásokat vezetett be, míg Európában fokozódik a termékbiztonsági és versenyjogi ellenőrzés.
Az amerikai piacon máris érezhető a visszaesés: mindkét platform forgalma kétszámjegyű csökkenést mutatott, az árak emelkedtek, miközben a reklámköltések jelentősen visszaestek. Az európai piacra fordulás sem zökkenőmentes: a logisztikai kihívások mellett az EU hatóságai szigorúan fellépnek a nem megfelelő termékek ellen. A kínai cégek mégis növelik jelenlétüket, például a Temu logisztikai együttműködésbe kezdett a DHL-lel. Az elemzők szerint a vállalatok globális ellátási láncaik és gyors alkalmazkodóképességük révén továbbra is jelentős szereplők maradhatnak.
(Kiemelt kép: Nicolas Guyonnet / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)