Hiába aggályos a MOK szerint: indul az új ügyeleti rendszer Budapesten – itt vannak a részletek
Október 1-jével Budapesten is elindul az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) által biztosított új, betegközpontú ügyeleti rendszer, melynek hívószáma 1830.
Az új ügyeleti rendszer indulásáról lapunk is beszámolt, mint megírtuk a Magyar Orvosi Kamara (MOK) szerint az átszervezés kifejezetten aggályos, sőt a napokban a szervezet titkára, Keczéry Attila élesen bírálta is a hamarosan életbe lépő rendszert – erről részletesen ebben a cikkünkben írtunk. Ennek dacára az új ügyeleti rendszer elindul, az OMSZ friss közleményében pedig kiemelt céljának nevezte, hogy az egységes alapellátási ügyelet – hasonlóan a vármegyékhez, amelyek már csatlakoztak – a fővárosban is minden betegnek egyszerűen elérhető, állapotának, szükségleteinek megfelelő, magas színvonalú ellátást biztosítson.
A nap 24 órájában elérhető
A rendszer az ország más területein már másfél éve működik, eddig több mint 900 ezer beteg kapott szakszerű ellátást. Budapesten október elsejétől a nap 24 órájában elérhető lesz a központi ügyeleti szám (1830), amelyet abban az esetben kell hívni, ha a háziorvos rendelési idején kívül jelentkező, és a következő háziorvosi rendelésig nem halasztható egészségügyi probléma alakult ki. Életveszély esetén továbbra is a 112 hívása jelenti a legjobb megoldást.
Az ügyeleti rendszer felépítése
Az új rendszernek köszönhetően eltűnnek a kerület-, illetve városhatárok, így a beteget arra az ellátóhelyre irányítják, amely hozzá a legközelebb van. Budapesten október 1-től 15 helyszínen lesznek ellátóhelyek, 3 speciális gyermekellátóhely (a Heim Pál gyermekkórház, a Szent János kórház és a XIII. kerületi Révész utcai rendelő), valamint 14 mobil ügyeleti egység is működik majd. Az ellátóhelyek kijelölésénél az OMSZ figyelembe vette a településszerkezetet, a lakosságszámot, az úthálózatot, a tömegközlekedést és a kórházak, mentőállomások elhelyezkedését is.
Hétköznap délután 4 órától este 10 óráig, hétvégén és ünnepnapokon pedig reggel 8 óra és délután 2 óra között háziorvosok fogadják a betegeket az ügyeleti pontokon, azután pedig a mentők biztosítják a sürgősségi ügyeletet, ahol az orvosok mellett egyetemi végzettségű ápolók, mentőápolók, mentőtisztek is fontos szerepet kapnak.
A rendszer előnye
Szükség esetén (például mozgáskorlátozottság, súlyos állapot) 14 mobil ügyeleti egység látja el a betegeket a saját lakásukon. Tájékoztatásuk szerint a most bevezetendő betegközpontú rendszer legnagyobb előnye, hogy nem a betegnek kell keresnie a megfelelő ellátást, hanem a 1830-as számon szakember tájékoztatja a beteget legjobb megoldásról. Idézték a közleményben Csató Gábort, az OMSZ főigazgatóját, aki azt mondta: minden tárgyi és személyi feltétel adott a szolgáltatás október elsejei elindításához. A főigazgató hangsúlyozta: a működési és betegforgalmi adatokat a jövőben is folyamatosan elemzik, hogy a 1830 hívásfogadó kapacitása és az ügyeleti ellátó helyek erőforrásai mindenkor megfeleljenek a betegek szükségleteinek.
(Kiemelt képünk illusztráció, Fotó: Freepik)