Új munkaügyi kultúrára van szükség – Dávid Ferenc: Ne kapjon bértámogatást az a cég, amely nem tartja be a játékszabályokat!
A munkanélküli-segélyről a miniszterelnök álláspontját tömör megfogalmazásban hallottuk a napokban Schanda Tamás államtitkártól: „Aki elveszítette az állását, gyorsan találjon újat.” Megtudhattuk tőle azt is, a kormány nem tervezi, hogy háromról kilenc hónapra emelje az álláskeresési támogatás idejét. Ez rendben van így koronavírus-járvány idején?
Szerintem ez minősíthetetlenül cinikus álláspont. Azt nem mondanám, hogy vissza kellene állítani az ellátás kilenc hónapos időtartamát, amennyi 2010-ig volt, de legalább hat hónapra fel kellene emelni. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara is ezt javasolja. A három hónap semmiképpen sem elég, már csak azért sem, mert ha valaki járványmentes időszakban elmegy a munkaügyi hivatalba, akkor is négy-öt hét az átfutási ideje annak, hogy testreszabott javaslatot kapjon. Az álláskeresési támogatás időtartamát szerintem a jelenlegi viszonyok között mindenképpen meg kell nyújtani.
A kormánynak 2010 óta az a filozófiája, hogy pénzbeli segélyeket nem szabad adni, ezért szakértők azt feltételezik, hogy újabb gigantikus közmunkaprogramokra lehet számítni. Ez jó ötlet?
A közmunka, hivatalos nevén a közfoglalkoztatás önmagában nem ördögtől való, ha egy újraélénkítési csomag részeként alkalmazzák, és nem burjánzik el. A közmunka akkor pozitív hatású, ha olyan embereknek segít, akik nem tudják megállni a helyüket a versenyben. Mert digitális analfabéták, mert nincs meg a nyolc osztályuk vagy ötven felettiek, kihullanak az átképzésekből. A közfoglalkoztatásnak nincs hozzáadott értéke, tehát tömegesíteni csak a legvégső esetben szabad. Ha hosszú ideig közmunkán tartanak valakit, akkor úgy jár, mint a hajléktalan, aki hozzászokik a helyzetéhez. Nagyon rossz ötletnek tartanám, ha szakmunkások és diplomások is beállnának egy több száz ezres közfoglalkoztatotti hadseregbe. Mindenki jobban jár, ha ők inkább munkát keresnek, és míg megtalálják, addig támogatást kapnak.
A bérgarancia-szabályok kiterjesztését sem tervezi a kormány: a hatályos jogszabályok állítólag pont elég garanciát nyújtanak a munkavállalókat megillető bérek védelméhez. Nyújtanak?
Nem. Határozott nem a válaszom. Surányi György volt jegybankelnökkel értek egyet, aki azt mondja, hogy mindenképpen gyors segítség kell. Persze az ügy szempontjából teljesen mindegy, hogy ezt bérgarancia-alapnak, szolidaritási alapnak vagy Nemzeti Válságkezelő Alapnak hívjuk, ahogyan az iparkamara javasolta. A lényeg, hogy gondoskodni kell azokról is, akik elveszítették az állásukat, és azokról is, akiknek a munkahelyét meg kell menteni. Természetes, hogy meg kell védeni minden életképes vállalatot, majd a szükséghelyzet után egy újabb lépcsőben segíteni újraindításukat. Ennek az eszköze lehet akár a bértámogatás, akár kedvezményes áthidaló hitel – természetesen szigorú feltételek mellett. A munkaadónak kötelezettséget kell vállalnia arra, hogy az alkalmazottait azután sem bocsájtja el, ha felvette a közpénzt. Szóbajöhetnek adófizetési, likviditási könnyítések és német mintára a rövidített munkaidő kompenzációja is. Ez azt jelentené, hogy az állam ad 60 százalékot, azt a munkáltató kipótolná 20 százalékkal saját erőből vagy akár hitelből, az alkalmazott pedig vállalja, hogy az eddigi bérének a 80 százalékáért dolgozik, amíg a cégének az anyagi helyzete nem stabilizálódik. Nagyon fontos viszont, hogy én egyenrangú feladatnak tartom az álláskeresési támogatást, a bérgaranciát és az alacsony nyugdíjak kipótlását is. Nem tennék olyan különbséget, hogy először a munkaadókat kell megmenteni, és csak utánuk következhetnek a munkavállalók.
A jelek szerint viszont a kormány igenis tenne. A Fidesz filozófiája, hogy munkát csak a munkaadó tud adni, tehát az első, hogy ők újraindítsák a turbinákat.
Nincs az a turbina, aminek az elindításához nem kell élőmunka. Elfogadhatatlan, hogy Magyarország újsütetű kapitalizmusában a munkáltató dominál és feudális viszonyokat teremt. Új munkaügyi kultúrára van szükség, amiben mindenki elismeri, hogy egyenrangú partnerekről van szó. Az aktívak között a munkáltatókat és a munkavállalókat egyformán menteni kell, az utóbbiakat lehetőleg a munkahely falain belül. Az időskorúakról hallani azt a cinikus véleményt, hogy nekik van nyugdíjuk, tehát az ő egzisztenciájuk nem roggyant meg. Pedig megroggyant! Az elmúlt éveknek ők voltak a legnagyobb vesztesei. A munkaerőpiacon az elmúlt három esztendő mindegyikében nettó tíz százalék feletti bérnövekedés volt, miközben a nyugdíj csak ennek harmadával emelkedett. Ráadásul most, a járvány idején, nekilódult a felvásárlási láz, ami leginkább a nyugdíjasokat sújtotta, akik bevételük nagy részét ennivalóra költik.
Igen, van olyan párt, amely 6,5 százalékos nyugdíjemelést követel.
Velük én erősen vitatkozom, szerintem a svájci indexálásra pont most nem lehet visszatérni. Azt gondolom, hogy a 2,7 millió nyugdíjasnak most rászorultsági elv alapján kell segíteni. Úgy gondolom, hogy a százezer forint alatti nyugdíjak esetében 25 ezer forintot, 150 ezerig pedig 15 ezer forintnyi normatív támogatást kell adni. Ez a mentőöv egyrészt gesztusértékű, másrészt ha nem is teljesen, de legalább részben ellensúlyozza az élelmiszerárak vágtató emelkedését. Minthogy a válságkezelés ezermilliárdos nagyságrendű lesz, 50 milliárdot csak megérdemelnek a nyugdíjasok is, akik mögött egy végigdolgozott élet áll. A nyugdíj nem adomány, hanem váromány. Ők ezért előre fizettek. Ha támogatást adunk fiatal embereknek, akkor hogyan tagadhatnánk meg azoktól, akik 40-45 évet ledolgoztak? Ezt már most, áprilisban oda lehetne adni, úgysem épül be a nyugdíjba. Ez az Erzsébet-utalvány modellje, amit a Fidesz amúgy is preferál. Valamit ad, de nem is köteleződik el a jövőre. (Kiegészítés lapzárta után: interjúalanyunk cinikus trükknek, szemfényvesztésnek tartja az úgynevezett 13. havi nyugdíjról szóló bejelentést. Azt jelenti, hogy most, amikor kellene, semmit sem szánnak az időseknek. – A szerk.)
A jelenleg érvényes rendelet szerint a munkaadók és a munkavállalók megállapodása alapján el lehet térni a Munka törvénykönyvétől. A munkaadó viszont az erő helyzetében van. Elvben azt is mondhatja, hogy holnaptól a fizetésed harmadát kapod, vagy elbocsátalak. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a március közepe óta a Munka törvénykönyve nem létezik?
Azt gondolom, hogy a hatályos Munka törvénykönyvét mindenképpen módosítani kell az alapvető játékszabályok betartása érdekében. Nagyon fontos, hogy a szociális partnerek – tehát a munkaadók és a munkavállalók – olyan szabályozási környezetbe kerüljenek, amely segíti a vállalkozások életben maradását és újraindítását, ugyanakkor nem taszítja a munkavállalókat méltatlan, kiszolgáltatott helyzetbe. Ha a munkáltató önkényesen és jogellenesen jár el, annak következménye kell hogy legyen. Az a munkáltató, aki visszaél a helyzetével, ne kapjon állami támogatást! Egyébként én természetesen nem örülök annak, hogy feloldották a Munka törvénykönyvének szabályait. Azt gondolom, hogy ezt a jogszabályt újra kell írni, méghozzá – és lesz, aki ezt talán furcsának tartja az én számból, aki korábban a munkaadókat képviseltem – tiszta szabályok szerint. A munkavállaló jogait meg kell erősíteni, nem szabad hagyni, hogy kiszolgáltatott maradjon. Ez azért is fontos, mert ha ezt végre meglépjük, akkor esélyt kapunk arra, hogy a feketegazdaságot kipucoljuk.
Ez hozadéka lehet annak, ha az állam olyasmiért fizet, amiért nem szokott?
Pontosan. Azt lehet mondani a munkáltatónak: csak akkor adok neked bértámogatást, ha tisztességesen foglalkoztatsz, ha nem svindlizel, részt veszel a közteherviselésben. Ha befizeted az áfát, a tb-járulékot, mindent, amit kell. És persze ha bejelented a munkavállalóidat. Mindezt pedig törvényekkel kell garantálni. Ott, ahol van szakszervezet, ahol kiállnak magukért, ott maguk is boldogulnak, de nekik is szükségük van egy megbízható munkatörvénykönyvre.
A magyar munkavállalók 70 százaléka kkv-knál dolgozik, ahol nincs szakszervezet.
Ezért kell a törvény erejével kikényszeríteni a rendezett munkaügyi kapcsolatokat. Fosztogatni általában sem szép dolog, de válság, éhínség idején még nagyobb disznóság. Az államnak oda kell állnia a bértámogatás mögé kötelezettségekkel, szerződéssel és szigorú ellenőrzéssel, akár a munkaügyi felügyeletet is fel lehet használni. A mai helyzetet igenis ki lehet használni a gazdaság megtisztítására. Ki lehet mondani, hogy pályázati pénzből, támogatásból, hitelből, bértámogatásból csak az részesülhet, aki betartja a játékszabályokat. Mindenkinek az a jó, ha a munkaügyi kultúra színvonala emelkedni tud Magyarországon.
Nálunk még tömegessé sem vált a járvány, de máris sok szó esik arról, hogy mi az, amit a mostani válság tartósan megváltoztat, és mi az, ami visszarendeződik. Ön szerint?
Ha a magyar egészségügy és az oktatás végre jelentőségéhez méltó figyelmet kap, az már önmagában is pozitív változás lesz. Szerintem az Európai Unió is fordulóponton áll: a széthúzás vagy az összetartozás lesz-e a kontinens jövője – ez itt a kérdés. Remélem, hogy itthon a társadalmi szolidaritás erősödni fog, a baj összehozhatja a magyarokat. Ám a politikai kultúránk javulásában sajnos nem hihetek. A koronavírus elleni védekezésről szóló törvény parlamenti vitáját, majd a törvény elfogadása utáni nyilatkozatokat figyelve meg kellett állapítanom: mindig van lejjebb. Nem tartom korrektnek például, hogy az önkormányzatoktól megvonják a gépjárművek súlyadóját. Eddig csak fenyegették őket az iparűzési adó megkurtításával, a polgármesterek jogosítványának megvonásával, most azonban már befolyt adót is elvesznek tőlük, miközben a bevételeik amúgy is csökkenőben vannak, a feladataik pedig növekszenek. Az önkormányzatok állnak a végvárakon. Gondoskodniuk kell az orvosi rendelőkről, az idősekről, a hajléktalanokról. A politikai visszarendeződés, azt hiszem, a korábbi gyakorlatnál is rosszabb változatot hozhat.