Új Budapest Bérlettel a közlekedési szövetségbe
Új egységes bérlet bevezetésére készül a BKV; „utasbarát” intézkedését januárra tervezi a társaság – tudtuk meg a cég közleményéből. Később pedig más forrásból azt tudtuk meg, hogy az ötletet nem is a fővárosi tömegközlekedési cég, hanem a Budapesti Közlekedés-Szervező Kht. dolgozta ki. Az egy hónapos bérlet 9 ezer forintba kerül majd, ebből szelvényenként 100 forint jut a MÁV-nak és a Volánnak. Az újdonsággal ugyanis a BKV járatain kívül a fővárosban közlekedő elővárosi vonatokon és autóbuszokon is lehet utazni, a közigazgatási határig. A bevezetés után számos ésszerűtlen párhuzamos járat átszervezését vagy megszüntetését tervezik. A változtatás újabb lépés a másfél évtizede készülő közlekedési szövetség, azon belül is az egységes tarifa kialakításához.
Jó ideje hallani már, hogy januártól 8 százalékkal emeli árait és számos újdonsággal – negyedéves bérlettel, kerékpárszállító kiegészítő szelvénnyel, új családi kedvezménnyel – készül az újévre a BKV. Szó esett arról is, hogy a jelenlegi 30 napos bérletek bevezetése után ismét módosít a szolgáltató, januártól új egységes szelvényekkel lepi meg utasait. Vagyis, az év elejétől már csak olyan egységes bérletet árulnak majd, amellyel a főváros közigazgatásai határain belül távolsági buszokkal és vonattal is lehet utazni, s így az agglomerációba tartók számára csak a közigazgatási határon túli szakaszra kell külön helyközi jegyet váltani. Arról viszont eddig nem nagyon szóltak a hírek, hogy ennek az új, 9 ezer forintos változatnak az árából minden utas 100 forintot „ad” a MÁV-nak és a Volánnak, hogy pótolják a társaságoknak az érintett szakaszokra eső korábbi önálló saját bevételeik kiesését, a díjak közötti különbözetet. Ez azonban nem elég a kompenzációra, ezért állami és fővárosi kiegészítést is kapnak, 1 milliárd 800 millió, illetve 900 millió forintot.
Némi kommunikációs félreértés miatt az sem volt eddig teljesen világos, hogy az új bérlettel ezúttal nem elsősorban a BKV palettájának a színesítése, hanem a másfél évtizeddel ezelőtt, külföldi mintára született elképzelés, a Budapesti Közlekedési Szövetség kialakítása, azon belül is a tömegközlekedési járatokra, a BKV-ra, a MÁV-ra valamint a Volánbuszokra érvényes tarifák egységesítése a cél.
Az ügyben az első jelentős lépést csaknem három évvel ezelőtt megtették, több mint tíz éves előkészítés eredményeként megalakult a Budapesti Közlekedés-Szervező Kht., s ezt követően – a döntéshozók évekig tartó huzakodása után - bevezették a Budapesti Egységes Bérletet is. Ezzel az agglomerációs településekről ingázók tízezrei számára egyszerűsítették a jegyrendszert, s némileg csökkentették az árat is. A lehetőséggel azonban a fővároson belül, néhány kerületben is előszeretettel élnek az utasok, főként Rákoskert, Rákoscsaba lakói használják a távolsági járatokat.
A januártól érvényes bérletváltozat további előrelépés a későbbi cél, a tarifaközösség – minden járaton egységes bérlettel és jeggyel lehet utazni – kialakítása és az elővárosi közlekedés korszerűsítése felé – nyilatkozta a 168ora.hu-nak Kéthelyi József, a Kht. egyik ügyvezetője.
A társaság az érintett közlekedési cégek bevonásával kidolgozta a fölösleges párhuzamosságok megszüntetését is, ami azt jelenti, hogy azokon a szakaszokon, amelyeken például BKV és Volán buszok is járnak, összehangolják a menetrendet vagy az egyik kivonul a területről, s a másik teljesen átveszi a feladatot. Az előbbire a Budakeszi úti helyzet, az utóbbira pedig a Bécsi út – Vörösvári út vonala a jó példa, ahová a jövőben várhatóan csak az egyik szolgáltató küld majd buszokat. A megoldás az utasok számától és a járatok kihasználtságától függ. Az új, átalakított menetrendeknek azonban biztosítaniuk kell a korábban megszokott szolgáltatási színvonalat, a járművek színe és üzemeltetője ezentúl egyre kevésbé lesz döntő.
A változásokról a társaságok szórólapokon, információs táblákon és személyesen is időben tájékoztatják az utasokat – ígérik az illetékesek.