Tarlós egyáltalán nem fél a 3-as metrótól
A 3-as metróra megvan, meglesz a forrás – mondta Tarlós István. Szerinte időt akart a BKV megtakarítani, ezért tettek egy kísérletet, és megpróbálták már az engedélyezési tervekre kiírni a pályázatot. De ilyen mértékű túlárazottságra nem számított senki. Körülbelül 50 milliárdos többletköltségre nem is volt, nincs is fedezet – magyarázta az Indexnek a metróvonal infrastrukturális felújításának folyamatos csúszását.
MTI Fotó: Bruzák Noémi
A metrópótló buszok ügye szintén késleltette szerinte a folyamatot: „Valakik az állami állományból azt akarták, hogy a metrópótlásra legyen kiszervezés, ennek megfelelően kiírták a tendert, amit aztán az NFM hátba támadott. Mivel még 40 millióra meg is akarták büntetni a fővárost, ezért a BKV jogorvoslatért fordult a bírósághoz, amit első fokon meg is nyert. Ettől csúszott majdnem fél évet a pályázat."
„Van igazság abban, hogy egy nagyobb időhúzás folyik a magyarázhatónál, éppen eleget zörgök emiatt. Na de az alapprobléma mégis az, hogy a jelenlegi városvezetés megörökölte ezt a korábbitól, amelyik ahelyett, hogy felújította volna a 3-as metrót, épített helyette egy majdnem felesleges újat" – mondta. Hozzátette: 2015-ig teljesen eladósodott volt a BKV – még 2010 előtti működési hitelekkel –, addig semmi kötelezettséget nem lehetett vállalni.
Kijelentette: a fővároshoz beérkezett szakvélemények szerint nem balesetveszélyes a 3-as metró. Biztonságosnak tartja, maga is szokta használni, és egyik gyermeke naponta utazik vele. Hozzátette: a BKV vezetői kötelesek az első negatív szakvéleményre leállítani a metrót.
A főpolgármester a BKV-nál kezdődő bértárgyalásokról azt mondta: nem tartja elfogadhatónak, hogy az önkormányzatoknak vagy cégeiknek a dolgozói másodrendű állampolgárok legyenek és ne kapják meg azt a bérrendezést, amit a közvetlen államiak. „Az értelmezhetetlenül cinikus válasz, hogy ezt oldják meg az önkormányzatok maguk. Erre az önkormányzatoknak nincs anyagi lehetőségük. Az érem másik oldala, hogy kicsit felfújtnak érzem a problémát. Gondoljuk meg, milyen nagy járművezetői és szerelői állománya van a BKV-nak. Azt senki be ne vegye már, hogy százával-ezrével fog a Volán átvenni BKV-dolgozókat, mert ennyi emberre nincs szüksége. Ami a külföldi munkavállalást illeti, pár tucat embert kivéve merő illúzió nyelvtudás, lakhatás, helyismeret nélkül" – tette hozzá.
Arra a felvetésre, hogy nemcsak a szakszervezet mondja, hogy létszámhiány van, hanem a BKV humán stratégiája is ezer fő elvesztésével számol a következő néhány évben, azt mondta: nem zárja ki, hogy a BKV-nak valamekkora létszámproblémája lesz. „Még az is lehet, hogy nincs szükség a BKV esetében egy tízezer fős mamutcégre. Majd ez a dolog kifut valahova, lesznek, akik lehiggadnak, a sajtóban is lecseng a dolog" – fogalmazott.