Reptér vagy légvár?
A BBI (Berlin–Brandenburg reptér) projektjének tervezése még 1992-ben kezdődött. Az építés 1996-ban meg is indult, akkor még 2007-re tervezték a nyitást. Aztán mindenféle bonyodalmak és leállások miatt 2011 októberére, utóbb 2012 májusára kellett halasztani. A legújabb céldátum 2013 márciusa. Az épülő reptérre SZABÓ ÁGNES is ellátogatott.
Márciusban – amikor két hónappal voltunk a közeli jövőre tervezett nyitás előtt – még arról szólt a fáma, hogy megkezdődött a visszaszámlálás: június 3-án nyílik Európa legmodernebb reptere. Amely Berlint és Brandenburgot köti össze a világgal, s ahonnan az összes fontos európai úti cél egyszerűen és gyorsan elérhető lesz, és az volt a nagy reménység, hogy Berlin viszszakerül vagy még inkább bekerül a nemzetközi légi közlekedés vérkeringésébe.
Az üzembe vételt hat hónapos modellezés előzte meg, több mint tízezer berlini és brandenburgi lakos volt kísérleti alanya és részese a próbaüzemnek. Tesztelték a csomagkiadó szalagokat, a check-int, a biztonsági ellenőrzést, és szimuláltak minden elképzelhető és szinte elképzelhetetlen helyzetet, eseményt.
Az új reptér megnyitásával a főváros teljes légi közlekedése Berlin délkeleti részére összpontosul, közvetlenül a volt kelet-berlini reptér, Schönefeld mellé. A terv első lépéseként 2008-ban a Tempelhofot zárták be, a volt kifutópálya ma urban gardening projektek és hatalmas hétvégi grillpartik helyszíne. A még létező kettőből – Schönefeldből és Tegelből – pedig egyetlen reptér, a BBI lesz.
A megaprojektben még az is szerepelt, hogy az eddig működő két reptér egyetlen éjszaka alatt, június 2-ról 3-ra virradóra varázsütésre bezár, s még azon az éjszakán átszállították volna az összes mozgatható készüléket, gépet és berendezést, június 3-án pedig már startolt volna is az első menetrend szerinti járat. A logisztikai truváj végrehajtására 600 teherautót és vontatót terveztek be, amelyeknek több mint százezer köbméter árut és anyagot kellett volna egyetlen éjszaka alatt megmozgatniuk. (A jövőben egyébként Schönefeld kormányzati reptérként üzemel majd tovább, a Tegelt pedig nap- és alternatívenergia-központtá alakítják át.)
Május 16. óta azonban tudjuk, hogy a villámgyors költözés és a tűzijátékos megnyitó egyelőre álom marad. Egészen pontosan 2013. március 17-re halasztódik, legalábbis a jelenlegi érvényben lévő verzió szerint. „Bűnösként” a projekt ügyvezetője, Rainer Schwarz az el nem készült tűzvédelmi berendezést nevezte meg, holott nem ez volt az egyetlen a BBI körül tornyosuló bonyodalmak közül.
A reptér végleges költségei ma sem tisztázottak: az elhalasztott megnyitó miatti pluszköltségek pedig egyre inkább a politikai vita középpontjába kerülnek. A brandenburgi miniszterelnök, Matthias Platzeck nyilatkozatai is arra utalnak, hogy nem lehet pontosan tudni, mennyire rúgnak majd a reptér végleges költségei, és azt sem, hogy a tervezett keret elegendő lesz-e a teljes kivitelezésre. Egyelőre csak a terminál összköltsége biztos: 1,22 milliárdnál fog megállni, és kell is, hogy megálljon, hiszen az eredeti terv még 620 millió euró volt. A halasztás és halogatás költségei a szakértők szerint minimum havi 15 millió euróra rúgnak – ennyi a bevételkiesés –, és ebben még nincs benne a légitársaságok által követelt kártérítés.
Az építkezés egyébként nem titkos, bárki nyomon követheti: az airportworld hétfőtől péntekig, az információs torony pedig, ahonnan belátni a kifutópályákat is, naponta fogad látogatókat előzetes bejelentkezés alapján. Az első repülésig azonban még egy évet várni kell, bár jegyek már most is foglalhatók, ha az elsők közt akarunk lenni...