Nem törölgetni kell!
Vicces, hogy az autósok egy részének fel sem tűnik, hogy a többi kocsiban valamiért nem párásodnak az ablakok, az övékben meg igen. Hadd áruljam el nekik, hogy ez nem azért van, mert nemrég letörölték. A titok nyitja: a fűtés. Legalábbis többnyire.
Már régóta figyelem így ősz végén-tél elején az autósok és a párásodás közti ádáz csatát. Az ember szeretne legalább előre kilátni a járműből, törölgeti a szélvédőt szorgalmasan. Az oldalablakokra már nem futja menet közben, a hátsó üveget pedig nem éri el. Aztán beüt az első ordas hideg idő, és ez a közdelem új fordulatot vesz. Az eddig ártatlan párásodás átmegy jégvirágosodásba.
Akinek ismerős a szituáció, netán kaparta már belülről jégkaparóval az üvegfelületeket, annak most elárulom a titkot, pontosabban a titkokat.
Az biztos nem lehet véletlen, hogy egyes autók párásodnak belül, mások meg nem. Sőt, ez a dolog még csak nem is típusfüggő. A titok egyszerűbb, mint hinnénk, az ilyen kocsikban többnyire kikapcsolták a ventilátort, rosszabb esetben pedig a belső levegőkeringetés működik. Márpedig légcsere nélkül elég a vezető által kiszuszogott pára ahhoz, hogy az ablakok bepárásodjanak.
A megoldás egyszerű: be kell kapcsolni a ventilátort, legalább egyes fokozatra. Ha zavaró a légáramlat, irányítsuk az első szélvédőre, vagy a közvetlenül ránk irányuló fúvókákat zárjuk le, a lényeg, hogy jöjjön be külső levegő. Az autó nem fog szétdurranni, ugyanis közben ugyanannyi levegő távozik a megfelelő csatornákon – vele együtt a pára is. A mai autóknál a menetszél hatása nem elég ahhoz, hogy érdemben szellőzzön az utastér, legfeljebb ha autópályán száguldunk.
Ha a befújt levegő túl hideg, akkor állítsunk a hőfokon, télen az autóban amúgy is fűteni kell, nem pedig nagykabátban ücsörögni. A vastag ruházat ugyanis akadályozza a vezetőt a vezetésben. Aki a takarékoskodásra hivatkozva nem fűt menet közben, az nyugodjon meg: a fűtés a motor hulladékhőjét hasznosítja, nem igényel többlet-üzemanyagot. Ha nem használjuk el, az utcát fűtjük vele. Akkor ne legyen inkább jó idő az autó belsejében?
A párásodás másik oka a bekapcsolva hagyott belső keringetés lehet. Ilyenkor működhet a ventilátor, sőt, akár a klíma is, egy idő után az autó mégis lepárásodik belülről. Kevesen tudják, hogy a belső keringetést nem szabad túl hosszan használni, mert egy idő után az utastérben elhasználódik az oxigén, sok lesz a szén-dioxid, ettől pedig olyan bágyasztó lesz a légkör, mint egy szűk szobában megtartott, hatórás értekezleten. A belső keringetés csak arra való, hogy pár perc alatt átvészeljünk egy büdösebb szituációt, például amikor előttünk halad egy átlagos BKV-busz. De utána rögtön ki kell kapcsolni.
Az ablakok persze más szituációkban is lepárásodhatnak. Ennek egyik oka az lehet, ha rossz minőségű vagy túl régi a pollenszűrő, ami ma már minden klímás kocsiban megtalálható. Ha esőben nedves ruházattal szállunk be, ráadásul többen is vagyunk, szintén megeshet, hogy erős párásodás kezdődik. Ilyenkor kis fűtéssel és a klímaberendezés bekapcsolásával védekezhetünk. Az üvegre hulló hó alatt is beindulhat a páraképződés, ha másért nem, a jobb kilátásért amúgy is érdemes letakarítani – és ez fontos biztonsági kérdés.