Naponta több mint 180-szor kereskednek a magyarok adataival
Az online hirdetések megjelenítéséhez naponta több százszor is el kell adni a felhasználók adatait – állítja egy friss tanulmány.
„Amikor felkeres egy hirdetésekkel teli weboldalt, gyakran egy olyan aukció indul el a háttérben, amely a másodperc ezred részéig tart. Ezen az »árverésen« azok a cégek vesznek részt, amelyek szeretnék, hogy a hirdetésüket megjelenítse a rendszer a felhasználóknak” – írja a hvg. Ezt a fajta kereskedelmet valós idejű ajánlattételnek, real-time biddingnek (RTB) hívják.
Egy friss, Johnny Ryan által írt tanulmány szerint ilyen naponta több százszor is történik.
Az RTB a felhasználók személyes adatait használja ki: tartózkodási hely, használt eszközök, böngészési szokások, és ezek alapján generál személyre szabott hirdetéseket. Ez mintegy 117 milliárd dollár bevételt termelt 2021-ben az Egyesült Államokban és Európában. „A becslések szerint a piac további 16,52 milliárd dollárral bővülhet 2026-ra” – írja a lap a jelentés nyomán.
Az Ír Polgári Jogok Tanácsa (Irish Council for Civil Liberties, ICCL) nevű nonprofit szervezet által közzétett jelentés szerint egy nap átlagosan 747-szer osztja meg a rendszer egy felhasználó adatait az Egyesült Államokban, és 346-szor Európában.
Az európai listán Magyarország hátulról a harmadik, itt naponta átlagosan 185-ször értékesíti a felhasználó adatait a rendszer.
A világ legnagyobb RTB-értékesítője a Google, amely 4698 amerikai és 1058 európai cégnek teszi lehetővé, hogy hozzáférjen adatainkhoz.
(Kiemelt kép: illusztráció. Fotó: Jaap Arriens / NurPhoto / NurPhoto via AFP)