Figyelmeztetést tett közzé a Mohu a visszaváltási rendszer hibája miatt
A Mohu a honlapján tájákoztatta a vásárlókat a visszaváltási rendszer újabb hibájáról. Mivel a visszaváltási rendszer még nem nőtte ki a gyerekbetegségeit, annak is utánajártunk, hogy mit tegyünk, ha nem működik a visszaváltó automata.
Nem telik el hét, hogy a visszaváltási rendszer sajátos működéséről szó ne esne. Ezúttal a Mohu tájékoztatja a REpont automaták kapcsán a vásárlókat arról, hogy a bankkártyás palackvisszaváltással probléma lehet. A közlemény szerint a vasárnapi nap folyamán tovább tartott a bankkártyás utalások időtartama.
Ha a visszaváltási rendszer automatája nem működik, az üzlet köteles visszavenni a palackot
Azonban nem csak a bankkártyás utalás okoz nehézséget, gyakori tapasztalat, hogy maga a REpont automata nem működik, vagy mert megtelt, vagy más műszaki hiba miatt. A vásárló ekkor dönthet úgy, hogy megvárja, míg az üzlet orvosolja a problémát, és működőképes állapotba hozza a visszaváltó automatát, de így akár napokat is várakoznia kell, vagy pedig a Panaszakadémia szakértőinek javaslata alapján jár el.
A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete a jogszabályi környezetet idézve a Panaszakadémia olvasói kérdésére válaszolva azt írja, hogy a visszaváltási díj megállapításának és alkalmazásának, valamint a visszaváltási díjas termék forgalmazásának részletes szabályairól szóló 450/2023. (X. 4.) Korm. rendelet szerint:
„A 400 m2-nél nagyobb eladótérrel rendelkező, élelmiszert értékesítő üzletben a forgalmazó automata visszaváltó berendezéssel történő visszaváltási lehetőséget biztosít a kötelezően visszaváltási díjas, nem újrahasználható termék visszaváltására,
az automata visszaváltó berendezés meghibásodásának esetére alkalmazott kézi átvétel mellett.
Tehát, ha az üzlet és palack a fent leírt kategóriába esett, és az automata hibás, nem üzemel, akkor a jogszabály szerint kézi átvételt kell alkalmaznia az üzletnek.
Ha az automata megtelt, ezért nem vesz be több palackot, akkor könnyebb dolgunk van. A telítettséget az automaták kijelzője minden esetben jelzi, ilyenkor a bolt alkalmazottaihoz fordulhatunk annak érdekében, hogy ürítsék ki az automatát, bár a szerkesztőség tagjai egy vidéki üzletben szembesültek már azzal is, hogy ilyenkor akár 20-30 percet is várni kell, vagy az összegyűjtőtt üres palackokat magunkkal cipelve kell bevásárolni, mert az üzlet életében vannak prioritást élvező feladatok, és ameddig azok be nem fejeződnek, addig az automatával nincs kapacitása a személyzetnek foglalkozni.
Ha azonban a rendszer hibája miatt nem lehet a palackokat visszaváltani, arra is akad egy kevéssé ismert megoldás: az üzleteknek ugyanis minden esetben biztosítaniuk kell a palackok visszaváltását.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Szántai Edina)