Mégsem lesznek Fülöp-szigeteki buszsofőrök a BKK buszokon

A húsz filippínó buszsofőr munkába állása már hónapok óta késik, úgy tűnik, utazhatnak haza.

2024. március 21., 18:41

Szerző:

Tavaly október elején írtunk arról, hogy már képzik a buszsofőröket, akiket eredetileg már a novembertől munkára fogtak volna a fővárosi buszokon, ám azóta sem álltak munkába az ArrivaBus Kft. által üzemeltetett járatokon. A cég a weboldalán is kereste a sofőröket, a honlapon nettó 470 ezer forintos átlagfizetést ígértek, egyszeri, félmilliós bónuszt és ingyenes lakhatást a Budapesten kívülről érkezők számára. 

A filippínó autóbuszvezetők úgy tűnik, utazhatnak haza, ugyanis főváros megtalálta azt a jogi megoldást, amivel elérhető, hogy mégse dolgozhassanak az ArrivaBus járatain – idézte a Telex Kiss Ambrus főpolgármester-helyettest.

A főváros korábban már többször hangoztatta, hogy nem támogatják az olcsó külföldi munkaerő alkalmazását. Ezt saját cégeik, azaz a BKV esetében tudták érvényesíteni, azonban az Arrivára eddig nem volt ráhatásuk. 

Kiss Ambrus többször is elmondta, hogy az ilyen típusú munkaerő alkalmazása szembemegy a fővárosi és a szélesebb értelemben vett társadalompolitikai célokkal, és ezzel lemondanak a hazai munkaerő tartalékról. Kiss korábban azt is kifejtette, hogy álságosnak tartja annak hangoztatását, hogy kölcsönzött munkaerő alkalmazása esetén nem gyengülnek a munkavállalói jogok, és a lépésnek nincs bérleszorító hatása, hiszen alternatív foglalkoztatási keretek és bérezési rendszer jön létre.

A főpolgármester-helyettes arról beszélt, hogy megnézték a főváros céggel kötött szerződéseit, így találták rá a megoldásra. 

Kérdés, hogy mi lesz a buszsofőrökkel

Az Arrivabus mintegy 450 járművel rendelkezik, ez a fővárosi buszok egyharmadát jelenti és ezzel a BKK egyik legnagyobb szerződéses szolgáltatója. A cég sofőrhiányra hivatkozva döntött úgy, hogy több ezer kilométerről szerez buszvezetőket. Húsz Fülöp-szigeteki járművezető kezdte meg a képzési programot, akik az eredeti tervek szerint leghamarabb 2024 januárjában állhattak volna munkába, mégsem tették.

Ezzel kapcsolatban a 168.hu is megkereste a céget, de konkrét választ nem kaptunk, azt írták, ha lesz lehetőségük interjút adni, majd jelentkeznek. 

Februárban is szűkszavúan kommunikáltak, a cég akkor azt nyilatkozta, hogy azért csúszik a sofőrök munkakezdése, mert a képzési programjuk még nem zárult le. A képzés mellett európai GKI- (Gépjárművezető Képesítési Igazolványt) engedélyt is szerezniük kellett, illetve pályaalkalmassági vizsgálaton (PÁV) kellett átesniük (PÁV), ahogy azt a magyarországi szabályozás előírja. Egyelőre kérdés, hogy meddig jutottak ezzel, a főpolgármester-helyettes azonban ma kijelentette, hogy mégsem lesznek Fülöp-szigeteki sofőrök az Arriva fővárosi buszain.

(Kép forrása: Vitézy Dávid Facebok-oldala)