Januárban találkozhatunk a Fülöp-szigetekről származó buszsofőrökkel
A Népszava arról értesült, hogy a Fülöp-szigetekről származó buszsofőröket a BKK szerződéses partnere elsőként a 100E jelű reptéri járaton állítaná szolgálatba, mivel ott kevésbé zavaró, hogy csak angolul kommunikálnak, illetve a lap információi szerint a cég így kerülné meg a budapesti városvezetés által beharangozott ellenőrzést.
A Népszava úgy tudja, nagy a titkolózás a Fülöp-szigetekről érkezett buszsofőrök körül, januárban mindenesetre már találkozhatunk velük Budapesten. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerződéses partnere, az ArrivaBus Kft. elsőként a 100E jelű közvetlen repülőtéri járaton állítaná szolgálatba a Fülöp-szigetekről érkezett 23 buszvezetőt, ott ugyanis kevésbé feltűnő, ha csak angolul kommunikálnak. A Népszava szerint a cég így kerülné ki a budapesti városvezetés által beharangozott ellenőrzést.
Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes előre jelezte, hogy a szolgáltatóknak nem tilthatják meg külföldi munkavállalók foglalkoztatását, de szigorúan számon fogják kérni az üzembiztonsági és utastájékoztatási követelmények betartását, különösen a kielégítő kommunikációhoz szükséges nyelvtudást.
Az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke, Naszályi Gábor a lapnak úgy nyilatkozott, hogy a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér és a Deák Ferenc tér közötti vonalon közlekedő reptéri járat Budapest egyik legnehezebb útvonalának számít, hiszen a védett biciklisávok kialakításával leszűkült Üllői út, illetve a belváros legforgalmasabb főútjának és csomópontjainak számító Károly körút, Kálvint tér, Astoria, Deák tér embert próbáló feladvány a budapesti forgalomban edződött hazai buszvezetőknek is, nemhogy a kevesebb, mint két hónapja Budapestre érkezett filippinó sofőröknek.
A lap megkereste az ArrivaBus cégvezetését is, ám a cég csak egy korábbi közleménynel válaszolt.
A filippinó sofőrök a külföldi előválogatás után novemberben budapesti képzési és integrációs programmal folytatták, és várhatóan január közepén kezdenek.
Az európai munkavállaláshoz szükséges szakmai vizsgákat angolul teszik le, ahogy a menetirányítással is angolul beszélnek majd. Külön modulban készítik fel őket az „eseménykezelésre”, például ha rosszul lesz egy utas, vagy egy akadály kerül eléjük. Krsják Attila, az ArrivaBus kommunikációs vezetője szerint vonalismeretben nincs különbség a vidéki kollégák és köztük.
Az Arriva külön hangsúlyozta, hogy a filippino sofőrök ugyanazt a bért kapják, mint a magyar kollégáik. Csakhogy ez nem jelenti azt, hogy nem kerülnek többe. A fővárosi önkormányzat által rendezett novemberi állásbörzén ugyanis elhangzott, hogy a távol-keletről hozott munkások foglalkoztatása csaknem 30 százalékkal drágább a toborzási, utaztatási, képzési költségek, illetve az itt tartózkodás alatt például a lakhatás biztosítása miatt.
A vendégmunkások az új szabályoknak megfelelően 2+1 évig maradhatnak Magyarországon.
(Fotó: Wikipédia)