Megfélemlítés, mellébeszélés és megalázás

A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) a sztrájk ideje alatt kiemelt figyelmet fordít a ferihegyi repülőtér biztonságának ellenőrzésére, a helyszínen dolgozó szakemberek nem tapasztaltak a napokban a biztonságot veszélyeztető körülményt - mondta Vágó József, az NKH légügyi igazgatója csütörtökön az MTI kérdésére. A szakszervezetek szerint a munkáltató tudatosan vezeti félre a közvéleményt a sztrájkkal kapcsolatban.

2008. december 11., 16:54

Vágó József kiemelte: a légügyi hatóság szerda hajnal óta nem tapasztalt vizsgálatra szoruló esetet. Az NKH ugyanakkor kész azonnali intézkedéseket tenni egy esetleges szabálysértés esetén - hangsúlyozta.

Megjegyezte: a ferihegyi repülőtér területén jelenleg négy hatósági ellenőr tartózkodik, míg "normál esetben" nem a helyszínen, hanem az "iparági szereplők" bevonásával történik a felügyelet.

A határozatlan idejű munkabeszüntetést szerda reggel 6 órától hirdette meg a BA két szakszervezete, a Légiforgalmi Egyesült Szakszervezet (LESZ) és a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete (RDSZSZ), miután eredménytelenül zárultak a munkáltatóval, egyebek mellett a BA átalakításának leállítása és a létszám megtartása érdekében kezdeményezett egyeztetések.

A ferihegyi dolgozók a túlélésért, családjaik boldogulásáért küzdenek

Azért elsöprően magas a ferihegyi sztrájk támogatottsága, mert az ott dolgozók a teljes létbizonytalanság határán, a legalapvetőbb jogaikért küzdenek, szeptember eleje, a sztrájktárgyalások megkezdése óta, állítja a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet és a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete közleménye. A szakszervezetek szerint a munkaadó tudatosan vezeti félre a közvéleményt ezzel kapcsolatban.

A BA Zrt. szerint a sztrájk a takarítás kiszervezése ellen indult, holott a szakszervezetek hivatalos levélben, többször jelezték panaszaikat és követeléseiket. Ezekre a vállalat menedzsmentje nem adott érdemi választ, sőt azokat nem továbbította a cég közgyűlésének sem. A közlemény szerint a munkabeszüntetés – szemben a BA Zrt. csúsztatásaival –, a következő célokért folyik:

1. A vállalatvezetés hagyjon fel az eddig 120 munkatársunk állásába kerülő leépítésekkel. Naponta egy-két munkatárs kirúgása vagy elüldözése ugyanis a rettegés légkörét honosította meg Ferihegyen. Hozzák nyilvánosságra, milyen, a munkaerőt érintő tervei vannak a következő időszakra. Kérjük, ne hivatkozzanak többet az Útiterv c. dokumentumra, az ugyanis semmitmondó, terjedelme pedig egyetlen oldal.
2. A BA Zrt. töltse fel a létszámhiányt minden munkakörben, nem tartható, és veszélyes is a rendszeres túlmunkavégzés. Egyes munkakörökben évek óta kötelező a túlmunka, a munkarendek kiszámíthatatlansága pedig a magánéletet is tervezhetetlenné teszi.
3. Kérjük a menedzsmentet, hogy az elmúlt három évben elmaradt pótlékokat a Munka Törvénykönyve rendelkezéseinek értelmében fizessék ki. Ez egyformán igaz a túlórákra, és a biztonsági szolgálatot megillető veszélyességi pótlékra („különleges körülmények ösztönzője”)
4. Az időszakonként meg-meghosszabbított, határozott idejű munkaszerződéseket a szabályoknak megfelelően váltsák fel határozatlan idejű szerződésekkel.
5. Bár a vaspondrók és hangyák jelentős részét követeléseink hatására idén ősszel kiirtották, a pihenő- és mellékhelyiségek állapota továbbra is méltatlan egy európai repülőtérhez. Ezekben biztosítsák az alapvető higiéniát és felszereltséget!
6. Miután a dolgozókat védő előző kollektív szerződést egyoldalúan felmondta, a BA vállaljon kötelezettséget, hogy ha elfogadunk egy új KSZ-t, amellett három évig kitart. Ellenkező esetben nem vehetőek komolyan a cég tárgyalási szándékai.
7. Hagyjanak fel a szakszervezeti tagok, tisztségviselők zaklatásával. Tegyék lehetővé, hogy a szakszervezeti vezetők szabadon mozogjanak a repülőtér területén. Az érdekképviselet korlátozás nem csak törvényt, de az Alkotmányt is sérti.
8. A BA Zrt. állítsa le a kiszervezéseket, a következő három évben ne indítson ilyet. Az eddigi kiszervezések eredménye nyomán a minimálbéres, jogfosztott és kizsigerelt dolgozók maradtak Ferihegyen, és esett a szolgáltatások színvonala is.
9. A vállalat ismerje el, hogy a röntgengépek kezelői ionizáló sugárzásnak vannak kitéve, és biztosítsa a Munka Törvénykönyve értelmében az ezért járó évi öt nap pótszabadságot. Kérjük, hogy a biztonsági ellenőr beosztásban dolgozókat is illessék meg az utasbiztonsági ellenőrök jogai.
10. Kérjük a munkáltatót, hogy megszületett jogerős bírósági ítélet alapján még az idén szerezze vissza a Magyar Államtól a BA Zrt. üdülőjét, és a privatizációs szerződésben megjelölt határidő végéig azt kizárólag eredeti rendeltetése szerint hasznosítsa, és biztosítsa a munkavállalók számára a kedvezményes üdülés lehetőségét az ingatlanban.
11. Kérjük a Munkáltatót, hogy a szakszervezetek részére adja át az idén elbocsátott munkavállalók létszámát és munkakörét tartalmazó kimutatást, valamint vállalja, hogy 2010-ig nem bocsát el munkavállalókat, különös tekintettel arra, hogy a létszámcsökkentések a repülésbiztonságot veszélyeztetik.
12. Kérjük a bérfeszültség rendezését, mert nagy ellenérzéseket szül, hogy ugyanazon munkát végző emberek fizetései között óriási különbségek vannak.

A fentiekkel összefüggésben a sztrájkolók kérik, hogy a munkáltató képviselői hagyjanak fel a „három M” politikájával. Nem a megfélemlítés, mellébeszélés és megalázás, hanem az őszinte, feltétlen párbeszéd tudja kilendíteni Ferihegyet a holtpontról. Vagdalkozás és ultimátumok helyett a dolgozók jogos követeléseinek meghallgatása az első lépés Ferihegy sikere felé, ami mindannyiunk érdeke.

A sztrájk mindaddig folytatódik, amíg valódi, feltétlen tárgyalókészséget nem tapasztalunk a menedzsment részéről.

Kik ezek a szakszervezetek?

A LESZ 2008 tavaszán, két szakszervezet összeolvadásával alakult. A hazai légiközlekedési ágazat legnagyobb érdekképviseleti szerve, a MAPLÉSZ (Magyar Polgári Légiszállítási Szövetség) tagja. A jelenleg több mint 1200 tagot számláló szervezet több ferihegyi vállalatnál erős pozíciókkal bír. Távlati célja ágazati szintű, tehát országos kollektív szerződés kidolgozása és elfogadtatása.

Az RDSZSZ több mint tíz éve alakult. A Budapest Airport Zrt minden területéről tömörít tagokat. A BA Zrt-n kívül három további vállalatnál rendelkezik tagokkal, összességében több mint 600 főt számlál.

A Jász-Nagykun-Szolnok vármegyei Tiszaigaron tartott időközi polgármester-választáson a Fidesz-KDNP jelöltje, Kovácsné Szabó Tünde szerezte meg a legtöbb szavazatot, maga mögé utasítva a függetlenként induló Csala Józsefet.