Megbukott az e-útdíj tender
Kedd éjfélig kellett volna szerződést kötni az elektronikus útdíjtenderre kiírt pályázat nyertesével. A közbeszerzést újra kell indítani, így a legalább 40 milliárdba kerülő rendszer, amitől csak ebben az évben 75 milliárdos bevételt vártak, idén nem fog elindulni.
Az e-útdíj-rendszer kiépítésére kiírt közbeszerzést a Getronics nyerte a tavaly decemberi eredményhirdetés szerint. A cég azonban egy alvállalkozója meghátrálása miatt lehetetlen helyzetbe került, és nem cáfolt hírek szerint jelezte, visszalép. Azonban már túl későn szólt ahhoz, hogy a második helyezettet nyertessé nyilváníthassák – írja az
Index. A hatályos közbeszerzési szabályok szerint két lehetőség maradt: vagy mégis ráveszik a Getronicsot, hogy kössön számára igen kockázatosan teljesíthető szerződést, és így legalább formálisan tartani lehet még a menetrendet, vagy szerződéskötés nélkül zárul, azaz elbukik az útdíjtender. Bár az e-útdíj-tender lebonyolítása az ÁAK (állami autópályakezelő) feladata volt, a portál szerint az év elején minden, az üggyel kapcsolatos döntéshozatali, koordinációs és kommunikációs hatáskört elvontak tőlük, és az NFM-hez telepítettek át. A minisztérium eddig nem közölt semmit, így vélhetően nem született megállapodás.A Getronics Magyarország Kft. nettó 34,89 milliárd forintos ajánlattal nyerte meg a közbeszerzést, de norvég partnere, a közbeszerzési ajánlat szerint 10-24 százalékban közreműködő Q-Free ASA mégsem vesz részt a beruházásban (helyükre más nem léphet). A kiadás már az első évben busásan megtérült volna: a 2012 tavaszán közzétett második Széll-terv – majd az alapján a 2013-as költségvetés is – idén júliusi indulással, és már az idei második félévre 75 milliárdos költségvetési bevétellel számolt. Vagyis a költségvetésből idén nettó 40 (75 mínusz 35) milliárd esik ki, ha nem lesz e-útdíj. A most sikertelenül zárult közbeszerzést gyorsított eljárásban is majdnem négy hónap lett volna lebonyolítani, és a pályázat szeptember végi kiírásától a rendszer júliusi elindulásáig több mint tíz hónap telt volna el. Ebből az következik, hogy ha most újra elindítana az állam egy újabb tendert, akkor legkorábban év végén, reálisabb forgatókönyvek szerint 2014. január 1-jétől működhetne az e-útdíj.