A MÁV-ot sem kíméli az extrém hőség: felpúposodnak a sínek, az utasok megfőnek a kocsikban

A MÁV azt javasolja az utasoknak, hogy válasszák a Volánt, mert a buszok többségén működik a klíma.

2024. július 13., 16:08

Szerző:

Nem kíméli a hőség a MÁV-ot sem. A sínek felpúposodnak, az utasok megfőnek a vagonokban. A többnyire túlkoros vasúti járműveket és a pályát sem kíméli az extrém hőség, ezért a MÁV azt javasolja, hogy aki teheti, utazzon busszal, mert a Volán járatainak többségén működik a klíma. A MÁV-VOLÁN csoport pénteki közleménye szerint a huzamos idejű magas hőhatás nem kíméli a többnyire túlkoros vasúti járműveket és berendezéseket sem, amelyek ilyenkor könnyebben és gyakrabban meghibásodhatnak, ezért a MÁV-VOLÁN-csoport több tanáccsal, illetve kéréssel fordult az utazókhoz, hogy kezelni tudják a forróság okozta problémákat.

A MÁV minden tőle telhetőt megtesz

A MÁV-VOLÁN-csoport ezért több tanáccsal, illetve kéréssel is fordul az utazóközönséghez:

  • kérik a kritikus hőségre érzékeny, egészségileg veszélyeztetett utasokat, hogy ha van rá lehetőségük, inkább utazzanak busszal, a Volán járatainak 84 százalékán ugyanis van klímaberendezés.
  • kérik a hőségre érzékeny, egészségügyileg veszélyeztetett csoportba tartozó utasokat, hogy az állami hőségriasztás ideje alatt csak a legszükségesebb esetben induljanak útnak, és előtte feltétlenül tájékozódjanak a közlekedési helyzetről.
  • ugyancsak kérik, hogy az utasok mindig elegendő mennyiségű ivóvízzel vagy szomjoltó folyadékkal induljanak útnak. Napközben a forgalmasabb busz- és vasútállomásokon továbbra is vizet osztanak a harmadfokú hőségriasztás ideje alatt.

A MÁV azt is közölte, hogy kiemelten felügyelik a légkondicionáló berendezésekkel ellátott járművek esetén az előhűtést. A járművek klímaberendezéseinek beállítását folyamatosan vizsgálják, a klímákat soron kívül tisztítják. A rendkívüli terhelés miatt bekövetkező meghibásodásokat „lehetőség szerint" soron kívül javítják.

„Sajnos a járműparkunk jelentős része még nem klímával, hanem ún. légjavítóberendezéssel felszerelt, ezek a korábbi készülékek azonban a 35 fokos, vagy azt meghaladó hőséggel már nem bírnak”

– közölte a MÁV, hozzátéve, hogy „a több napon át tartó rendkívüli forróság közepette történő maximális kihasználtság mellett pedig – az időszakos karbantartás ellenére is – növekszik a meghibásodás esélye”.

Olvadnak a sínek is

A tartós rendkívüli hőség következtében a magas sínhőmérséklet – 50-60 Celsius-fok között – a pálya egyes szerkezeti elemeiben a forgalombiztonságot veszélyeztető, maradandó alakváltozásokat okozhat.

„A hőtágulás hatására a vágányokban káros anyagfeszültség keletkezik az időszakos karbantartások mellett is. Amennyiben ennek előjelei mutatkoznak, a vasúttársaság a biztonságos vonatközlekedtetés érdekében sebességkorlátozást vezethet be” – fogalmazott a MÁV, hozzátéve, hogy a nagy meleg hatására a felsővezetékek is megnyúlnak, így növekszik a felsővezeték-szakadás, áramszedőtörés vagy -sérülés kockázata is.

Vízosztás a busz- és vasútállomásokon


A harmadfokú hőségriasztás ideje alatt a MÁV-START naponta 10 és 17 óra között palackozott vizet oszt a budapesti főpályaudvarokon és a nagyobb vidéki vasútállomásokon. A Volánbusz munkanapokon 12 és 14 óra között a Népliget autóbusz-állomáson és a megyeszékhelyek nagyobb forgalmú buszállomásain oszt ásványvizet az utasoknak. A MÁV-VOLÁN-csoport a vizet a készlet erejéig tudja biztosítani. Kérjük utasainkat, elegendő mennyiségű ivóvízzel vagy szomjoltó folyadékkal induljanak útra.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Pixabay)