Hiába véleményezte az MTA az új Nemzeti alaptantervet, nem kérnek az együttműködéséből

2020. január 14., 14:18

Szerző:

A Magyar Tudományos Akadémia 2018-ban alaposan elemezte és véleményezte a Nemzeti alaptanterv akkori változatát, 2019-ben felajánlotta további együttműködését. Visszajelzést azóta sem kapott – derül ki az MTA közleményéből.

Eszerint az MTA Elnöki Titkárságához 2018. augusztus 31-én eljuttatott, Csépe Valéria kutatóprofesszor, az MTA rendes tagja, korábbi miniszteri biztos vezetésével összeállított Nat-tervezetet az MTA Közoktatási Elnöki Bizottsága (KEB) 2018. október 31-i határidővel kapta meg véleményezésre.

„Az akadémia – a feladat fontosságának megfelelően – igen alapos munkát végzett. A véleményezési folyamatba az MTA Közoktatási Elnöki Bizottsága bevonta az MTA teljesebb köztestületét. Véleményezésre kérték az MTA tudományos osztályait, egyes, különösen érintett tudományos bizottságait, szakmai társaságokat és egyéni szakembereket. Összességében az elkészült vélemény több mint 100, a köznevelés ügyében elkötelezett tudós erőfeszítéseit tükrözi”

– írta az MTA.

A KEB két szöveget készített, egy rövid összefoglalót és egy részletes véleményt. Ezeket az anyagokat 2018. október 29-én elküldte a Nat-tervezet készítőinek, az akkor az Eszterházy Károly Egyetemen működő Oktatás 2030 Tanulástudományi Kutatócsoportnak. Az MTA visszajelzést azóta sem kapott ezzel kapcsolatban.

Pléh Csaba, az MTA rendes tagja, a KEB elnöke 2019. február 8-án levélben fordult Hajnal Gabriellához, a Klebelsberg Központ elnökéhez, a Nat-tal kapcsolatos további munkák irányítására frissen kinevezett miniszteri biztoshoz. Pléh Csaba a levélben felajánlotta az MTA KEB további szakmai támogatását az alaptanterv tervezett bevezetési szakaszában. Válasz eddig erre a levélre sem érkezett.

Az MTA közleményét azzal zárta, hogy

az Akadémia továbbra is készen áll arra, hogy részt vegyen az ország jövője szempontjából meghatározó fontosságú Nat társadalmi vitájában, szakmai támogatásában.

(A hvg.hu nyomán)