Volán-sztrájk – Lázár zsarolásba kezdett, a szakszervezetek megosztottá váltak

Aki kimarad, az lemarad – közölte a mai bértárgyalások után közösségi oldalán Lázár János. Az egyik szakszervezet már bele is csapott a miniszter kezébe, egy másik szerint ez harc nélküli megadás. Folytatódik-e a Volán-sztrájk?

2024. január 30., 20:51

Szerző:

A második Volán-sztrájk után is ragaszkodik a három éves bérmegállapodáshoz Lázár János építési és közlekedési miniszter, aki a mai MÁV-Volán bértárgyalás után zsaroló hangnemre váltva külön is üzent a buszvezetőknek, hangsúlyozva, hogy meg fogja érezni a pénztárcájuk, ha nem fogadják el az ajánlatát – írja a Mérce.

„Aki most kimarad, az lemarad”

– igyekszik nyomást gyakorolni Lázár Facebook-oldalán. Ajánlata szerint ugyanis, melyet a mai napon a kilenc közlekedési szakszervezetből hét – vasutas és HÉV-es – szakszervezet elfogadott, az emelt összegű béreket attól a hónaptól utalják, amelyik hónapban a szakszervezetek csatlakoztak a megállapodáshoz. Vagyis, amennyiben a bérajánlatot el nem fogadó Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) és a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) szerda éjfélig nem gondolja meg magát, a volános dolgozók nem január 1-től visszamenőleg kapnak béremelést, hanem attól a hónaptól, amikor velük a külön bérmegállapodás megszületik. 

Lázárék a következő három évre 28,4 százalékos béremelést ajánlottak a Volánnál is, ahol idén – 600 ezer forintos bérrészig – 17 százalékkal, de legalább 70 ezer forinttal emelkednek az alapbérek (mivel 600 ezres bérek nem fenyegetik a buszvezetőket és karbantartókat, számukra a 70 ezer forintos, vagyis esetükben az idei évre szóló 20 százalékos béremelési ajánlat a releváns). Az inflációkövetést beépítették a bérmegállapodásba, ezáltal 2025-re 6,7 százalék, 2026-ra pedig 4,7 százalékos bérfejlesztés valósulna meg.

Ehhez képest a sztrájkot szervező SZAKSZ – már így is engedve eredeti, 112 ezer 500 forintos alapbéremelési igényéből – csak az idei évre 90 ezer forintos emelést követelt mindeddig, a hároméves megállapodást pedig határozottan elutasította, mivel ennek hatálya alatt a későbbiekben jogszerűen sztrájk sem tartható. Ezt, a MÁV-os szakszervezetekkel már megkötött hároméves megállapodást egyébként Lázár úgy értékeli, „ezzel megőriztük három évre a munkabékét”.

Folytatódik-e a Volán-sztrájk?

A buszos szakszervezetek a mai tárgyaláson időt kértek az ajánlat átgondolására, a SZAKSZ február 5-én dönt, hogy elfogadja-e az ajánlatot vagy folytatja a bérharcot, és újabb sztrájkot helyez kilátásba. 

A KKSZ a mai napon értékeli a helyzetet, elöljáróban azonban annyit már megtudhattunk a szakszervezet Facebook-posztjából, hogy erősen kritikusan áll a SZAKSZ követeléséhez és a sztrájkhoz, aminek álláspontja szerint „a munkavállalók a veszteseivé válnak” – írja a Mérce. A KKSZ ma közzétett posztjában megelpő módon Lázárt idézi: „Sokan vagyunk, akik még emlékszünk a szaknévsor reklám szlogenjére, »aki kimarad az lemarad«! Így járhatnak a VOLÁNBUSZ munkavállalói is, mert egy hangos kisebbség hatására nem hajlandóak szembenézni a realitásokkal. Amíg a KSZ kötésre jogosult 9 szakszervezetből 7 MÁV-os és HÉV-es szakszervezet az objektív garanciákat biztosító tartalommal a három évre szóló megállapodást elfogadta, addig a két volános szakszervezet a tagság és a munkavállalók nyomására elzárkózik a megállapodás aláírásától.”

Nem maradt el a „hangos kisebbségnek” titulált SZAKSZ válasza sem. Mint írják, a KKSZ nem csak harc nélkül adta meg magát, de a bérfejlesztés  elmarasában való felelősségüket is a SZAKSZ-ra kívánják hárítani: 


Dobi István a SZAKSZ elnök és a Volánbusz-sztrájk szervezője korábban úgy nyilatkozott a Mércének, hogy

„a munkáltató azért tud irányítani egy szakszervezetet, mert, hogy is mondjam, a szakszervezet felső vezetésének körében jelentős embert vagy embereket meg tudott venni.”

(Kiemelt képünk: Lázár János Hivatalos Facebook-oldala)

A MOHU betétdíjas csomagolásait visszaváltó automatákkal kapcsolatban elég eltérő tapasztalatokkal gazdagodhattunk az elmúlt hetekben. Volt olyan bolt, ahol nem működött, megint máshol pedig flottul ment minden. A 24.hu arra kérte a munkatársait, számoljanak be a személyes tapasztalataikról.