Lázár János azt ígérte, 32 perc lesz a Tram-train menetideje, 49 lett

Az 1-es villamos pedig megszűnne Szegeden. 

2021. október 26., 16:40

Szerző:

A Szegeder elmondása szerint egy hozzájuk eljuttatott hivatalos dokumentum szerint 49 perc lenne a menetidő a tram-train teljes szakaszán. Ez a következőképpen nézne ki:

  • Hódmezővásárhelyi szakasz: 9 perc
  • Városközi szakasz: 23 perc
  • Szegedi szakasz: 17 perc

Lázár János gyakori érve az volt, hogy városközponttól városközpontig 32 perc lenne a menetidő, de a teljes menetidőt is 30-40 percre becsülte. A menetidő hosszabbodáshoz több tényező is hozzájárulhat:

  • Azt már például Katona Zsolt is említette egy vásárhelyi beszélgetésen, hogy Szegeden, ha figyelembe vesszük a tram-train nagyobb méretét, ebből adódóan körülményességét a villamosokhoz képest, néhány megállóhely – mint például a Szeged vasútállomás után a Bécsi körútnál – felesleges, és csak lassítja a közlekedést.
  • A Szegeder azt írja, egy, az 1-es villamoson közlekedő Tatra KT4-es 22 tonnát nyom, a 2-es vonalat kiadó Pesa 120Nb típusú villamosok 41-et, két Tatra T6A2-es egymáshoz csatolva 36-ot, egy tram-train pedig 69-et.
  • A dokumetum szerint, amelyre a Szegeder hivatkozik, a városközi szakasz 23 perc, pedig vonattal jelenleg 20 perc ez a táv. De, ahogy a Szegeder írja, 3 percbe telik, amíg a jármű átkapcsol dízelről villamosüzemre, vagy fordítva. Itt olyanokra kell gondolni, mint az áramszedők fel- vagy leengedése, illetve a dízelmotorok (ebből kettő is van) be- vagy kikapcsolása. Vasúthoz közeli forrásaink szerint erre fél perc is elegendő ideális esetben, és inkább a biztonság kedvéért hagytak rá kettőt is; a harmadik perc pedig a nagyvasúti és a városi vasúti pálya közötti átkötővágányon megteendő úthoz kell.

A MÁV korábbi hivatalos kommunikációja szerint egyébként a járatok két végállomás közötti menetideje tervezetten 42 perc, a két belváros között pedig 32 perc lesz. Ezzel szemben a Szegeder azt írja, a két belváros között inkább 38 perc lesz az a menetidő. Az 1-es villamos pedig megszűnne Szegeden, hiszen annak használata már lényegében okafogyottá válik.

(Kiemelt kép: Lázár János, a Hódmezővásárhely–Szeged tram-train mintaprojektért felelős kormánybiztos, a Fidesz országgyűlési képviselője (j2), Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója (b) és Kerékgyártó József, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója beszélget az első tram-train szerelvény utasterében a jármű bemutató sajtótájékoztatóján Szentesen, a MÁV Járműbiztosítási telephelyén 2021. január 20-án. Fotó: Ujvári Sándor / MTI)

A kormányzati fejlesztések nyomán már sok ügy elintézhető a mobilunkról, de a digitális okmány egyelőre nem váltja ki teljesen a hagyományos iratokat. Bár a Digitális Állampolgár alkalmazás számos előnnyel kecsegtet, a gyakorlatban még nem mindenhol egyértelmű, hol és hogyan fogadják el az elektronikus dokumentumokat.

A közel-kelet biztonsági helyzete immár a nyugat-európai diplomáciai fórumokat is uralja. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter genfi látogatásán a NATO-vezetőkkel egyeztetett arról, milyen hatással lehet a térség instabilitása Európára – és benne Magyarországra.

Sokan még mindig nem tudják, hogy a legegyszerűbbnek tűnő megoldás – az esővíz elvezetése a szennyvízhálózatba – akár komoly bírság következményét is magában hordozhatja. Egyetlen szabálytalan csatlakozás ára több százezer forint is lehet.

A Balaton partjára érkező nyaralók többsége még mit sem sejt arról, hogy egy új, kellemetlen vendég is velük tartott a nyárba. A tigrisszúnyog csendben, de biztosan meghódítja a magyar tengert, és nemcsak csíp, hanem betegséget is hozhat.