Így változik a KRESZ a kerékpárosok szempontjából

Ha bevezetik a KRESZ új szabályait, az a biciklisek számára is változásokat hoz.

2024. október 2., 15:30

Szerző:

Hosszú ideje vitatéma, de tény, hogy a KRESZ módosítása a szakemberek szerint is szükséges, és mindez a kerékpárosok életét is befolyásolja majd – hívta fel a figyelmet a Bikemag.

Azt már régóta lehet tudni, hogy a kormányzat a KRESZ komolyabb módosítására készül, amelyet több tényező is indokol, köztük például a nagysebességű elektromos rollerek megjelenése is, de értelemszerűen az egyéb járművekre vonatkozó szabályokat is aktualizálják. Egyelőre még csak tervezetek születtek ezzel kapcsolatban, de az már biztos, hogy a bicikliseknek is fel kell készülniük az új rendelkezésekre.

Az őket érintő szabályozások módosításával kapcsolatban a Magyar Kerékpárosklub is állást foglalt, melynek elnöke, Kürti Gábor interjút is adott a Dívány.hu-nak ezzel kapcsolatban. Mint elmondta, a tervezet nem minden elemével értenek egyet, de több ötletet is megfontolandónak tartanak.

A kerékpárosok számára sok újítást hoz a KRESZ módosítása

A javaslatok egyik legmegosztóbb pontja, hogy az egyirányú utcák a biciklisek számára két irányból is megközelíthetőek lennének a jövőben, ám sokak - köztük a Magyar Kerékpárosklub szerint is - mindez aggályos, mivel így a gépjárművekkel közlekedőknek extra figyelemmel kell kísérniük ezen utcák forgalmát, hiszen akár szemből is érkezhet egy biciklis feléjük.

A tervek szerint a jövőben a buszsávokat a biciklisek bármikor használhatnák, ezzel a kerékpárosklub is egyetért. Azzal viszont már kevésbé, hogy a KRESZ a jövőben kötelezővé tenné a bukósisak használatát a biciklisek számára, ez ugyanis véleményük szerint máshol is azt eredményezte, hogy sokkal kevesebben pattantak nyeregbe, ráadásul a bérelhető biciklik használatát is visszavetné. Sokan azonban úgy vélik, a biztonság érdekében ez egy szükséges módosítás lenne.

A gyermekek csak a járdákon biciklizhetnek, a jövőben a szülők ugyanott kísérhetnék őket (jelenleg ez tiltott), ugyanakkor a 6 éven aluli gyermekek csak a lakó-pihenő övezetekben és a kerékpárutakon biciklizhetnének. Kürti Gábor elmondta, hogy véleményük szerint számos településen, elsősorban vidéken nem életszerű, hogy betartják ezeket a szabályokat.

A KRESZ módosítása tisztázná azt is, hogy a zebrán áthaladó biciklisnek nem kell feltétlenül leszállnia a bicikliről, ám ebben az esetben nincs elsőbbsége. Mindez jelenleg sok feszültséget szül, a vitáknak pedig egy egyértelmű szabály megfogalmazásával szeretnének véget vetni.

Az új tervezet szerint a kerékpárokra kötelező lenne felszerelni az állandó világítást, amelynek a használata nappal is kötelező lenne, ám a kerékpárosklub úgy véli, egy hosszabb bicikliút során a lámpák lemerülhetnek, így a biciklisek önhibájukon kívül büntethetővé válnának, amit nem támogatnak.

A fentieken kívül még számos egyéb javaslat is született, ám hogy ezek közül végül mi valósul meg, az azon múlik, hogy végül a jogalkotók és a kormány mit fogadnak el. A jelentősebb módosítások bevezetése a jelenlegi információk szerint akár 2026-ig is elhúzódhat.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Pexels / Leandro Boogalu)

A MÁV fiatalnak nevezhető Siemens Desiro motorvonatainak 38 százaléka nem közlekedik a karbantartás elmaradása miatt. A MÁV szerint kereskedelmi zavarok vannak a háttérben, Vitézy Dávid szerint viszont Lázár János jóvoltából összeomlott a karbantartás is.