Legutóbb legalább tízmilliárdból hazudott a kormánypropaganda

Az év elején országszerte hullott a plakátbomba, ami azt hirdette, hogy a magyarok 97 százaléka ellenzi az Oroszországgal szemben meghozott uniós szankciókat. 

2023. június 1., 14:15

Szerző:

A lakmusz.hu munkatársai a Rogán Antal vezette propagandaminisztériumban szembesülhettek a kikért közérdekű adatokat vizsgálva, hogy mennyibe is került a nemzeti konzultáció eredményének hirdetésére. A portál szerint a konzultációt kitöltők nem reprezentálják a teljes népességet, ezért túlzás azt állítani, hogy „a magyarok 97 százaléka” ellenzi a szankciókat. Valójában 1,35 millió fő, a választópolgárok 16,5 százaléka válaszolt nemmel a kormány kérdéseire.

A dokumentációt, bár csak helyben történő betekintésre, de kiadták és ebből kiderült többek között, hogy a több száz oldalas kommunikációs médiatervezet megvalósítása több mint tízmilliárd forint összeget emészthetett fel. Ebből közel 5,1 milliárdot tett ki a „konzultáció eredménykommunikációja”, de elképzelhető, hogy ez még nem is az eredménykampány teljes költsége – véli a Lakmusz munkatársa.

Annak a 11,81 milliárd (plusz áfa) keretösszegű keretszerződésnek a teljesítési dokumentumait kérte ki, amit a Kabinetiroda tavaly decemberben kötött Balásy Gyula két cégével, a New Land Media kft.-vel és a Lounge Design kft.-vel.

A cikk emlékeztet arra is, hogy 2022-ben a New Land Media és a Lounge Design összesített árbevétele közel 100 milliárd forint volt, osztalékként pedig majdnem 10 milliárd forintot fizetett ki a két cég.

Az idézett kampányprojekt nagyságrendjét jól jellemzi, hogy csak az eredménykommunikáció koncepciójának a kidolgozására 108 millió forintot fizetett Rogán minisztériuma. A hirdetési költségek majdnem 4,7 milliárd forintot tettek ki január 25. és február 28. között, ezt kiegészítették még 282 millió forintnyi nyomtatott sajtóban megjelenő hirdetéssel március 3. és 10. között.

Az összefoglaló szerint a projekthez kapcsolódó hirdetések összköltsége a nyomtatott sajtóban 1,55 milliárd forint volt, a köztéri plakátokon 1,48 milliárd, az online felületeken 1,18 milliárd. Televízióban 524, rádióban 225 millió forintért hirdette a konzultáció eredményét a kormány - Balásy Gyula cégein keresztül.

S ha mindez nem lenne elég, május 24-én - feltöltöttek a közbeszerzési adatbázisba egy újabb, 7,87 milliárd forint (plusz áfa) keretösszegű keretszerződést, amit március 23-án írt alá a Kabinetiroda a New Landdel és a Lounge Designnal.

Amennyiben voltak további megrendelései az eredménykampánynak, azokat valószínűleg már ebből az újabb keretszerződésből fizették – vonta le a következtetést a Lakmusz cikke.

(Kiemelt kép: Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter éves meghallgatásán az Országgyűlés igazságügyi bizottságának ülésén az Országházban 2020. november 24-én. MTI/Kovács Tamás)