Végre megtalálták a felelőst a vonatsiklás kapcsán: két csavart

Az elsődleges vizsgálatok szerint két csavar törése miatt következett be a vonatsiklás a Keletinél.

2024. augusztus 29., 10:53

Szerző:

Az Építési és Közlekedési Minisztérium Közlekedésbiztonsági Szervezet előzetes jelentést adott ki a helyszíni szemle adatai alapján szerda éjfél körül a Keleti pályaudvaron történt vonatsiklás kapcsán. Eszerint a kisiklást két törött csavar okozta, ami az egyik sínpárt rögzítette korábban a váltó tolórúdjához – írja a Telex.

A szakmai nyelven írt jelentés értelmezése szerint a vonat érkezésekor a váltórúd áttolta volna a (szomszédos pályára terelő) úgynevezett csúcssíneket a helyes állásba, hogy a vonat a pályán maradjon, ám a törött csavarok miatt ez nem sikerült, így azok a tősín mellett maradtak, és átterelték a szerelvényt a szomszéd pályára, ahol semmi keresnivalója nem lett volna. (Azon ugyanis egy másik vonat érkezett.)

A bajt a tolórúd valós mozgása miatt a biztosítóberendezés nem észlelte, észlelte viszont szerencsére a mozdonyvezető, aki vészfékezéssel megállította a szerelvényt, mielőtt nagyobb baj történt volna. A váltás közbeni fékezés miatt olyan oldalerők keletkeztek, amik kicsit megdobták a kocsikat, de senki sem sérült meg.

A portál úgy tudja, hogy a két csavarból az egyik már régebben eltört (rozsdás volt), a másik a váltáskor törhetett el.

A jelentés szerint a MÁV Zrt. 2024. augusztus 25-én, 19 óra 10 perckor jelentette a Közlekedésbiztonsági Szervezetnek, hogy Budapest-Keleti pályaudvaron a 74-1 sz. vonat több kocsija kisiklott. A bejelentést követően a Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálóbizottsága azonnali helyszíni szemlét tartott.

 

Az esemény okainak feltárása, valamint a tanulságok levonásával a jövőbeni hasonló események bekövetkezésének megelőzése érdekében a Közlekedésbiztonsági Szervezet szakmai vizsgálatot indított. A vizsgálat lezárultával a Közlekedésbiztonsági Szervezet nyilvános zárójelentést készít, amit a honlapján közzétesz – írja a lap.

Lázár János húzta ki a fejlesztések közül a váltókörzet felújítását

Mint ismert, Vitézy Dávid számolt be arról, hogy több másik mellett a siklásban érintette váltókörzet felújítását is Lázár János húzta le a fejlesztési listáról 2023-ban. A közlekedési szakember szerint ráadásul egyenesen vasútellenességről van szó. Erről itt olvashat bővebben.

„A tervezési munkákat leállította, a félkész terveket a kukába dobta és a már megszerzett uniós forrást is inkább visszaadta, nehogy valami is fejlődjön Budapesten. Így aztán ma belátható időn belül remény sem látszik arra, hogy a helyzet itt javuljon. Pedig a késések megszüntetése, az üzembiztonság csak a minimum elvárás lenne, valójában itt jelentős többletkapacitásra is szükség van...”

– írta Vitézy Dávid, aki emlékeztetett: a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia nyomán, a kormány döntésével kezdtük el megtervezni a Keleti pályaudvar előtti vágányszakaszok legkritikusabb elemeinek felújítását még a BFK-ban 2021-ben. Ebben Kőbánya felső és Rákos átépítése volt a legnagyobb elem, de a Rákosligetig tartó hiányzó harmadik vágány kiépítése és – ami most talán a leglényegesebb – a Keleti vágányhálózatának optimalizálása és ennek farvizén a MÁV kérései szerint a legrosszabb állapotú váltók cseréje is a beruházás része lett volna.

Aztán jött Lázár és leállított mindent, kirúgott szinte minden ezzel foglalkozó szakembert. Mindenki emlékezhet a filctollal ingerülten “NEM SOHA!” feliratokkal összefirkált budapesti projektlistákra, valamint a mesterségesen generált Budapest-vidék ellentétre.

A budapesti fejpályaudvarok környékén tervezett fejlesztések leállításával azonban Lázár a valóságban nem a vidéknek kedvezett, hanem épp ellenkezőleg, a vidékiekkel tolt ki leginkább. Csak ehhez értenie kellene, hogy miként működik a vasút: hisz a főváros területén található vágányokon bizony épp az agglomerációból vagy akár 100-200 kilométerről utazók közlekednek leginkább. Ha valaki csak ma negyedórát eltöltött a Keletiben, és a tanácstalan sátoraljaújhelyi, miskolci, békéscsabai, szerencsi utasokkal beszélt néhány szót, pontosan értheti ezt – írta Vitézy.

 A MÁV hétvégi összeomlásáról itt olvashat bővebben.

(Fotó: Mávinform)