A mini-Dubaj is pont úgy késik, mint a MÁV vonatai
A területen már halmokban állnak a kivágott fák, holott az erre irányuló MÁV-közbeszerzés még le sem zárult.
A június végén indított két tender az arab befektetőknek odaígért rákosrendezői vasúti terület megtisztítására vonatkozott, de még egyiket sem sikerült lezárni. Ezt a Népszava kérdésére válaszolta az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM). Ezzel több mint két héttel ki kellett tolni a határidőt. Bár a tendereket hivatalosan a MÁV írta ki, a projektfelelős az ÉKM.
A kiírást már háromszor módosították. Az első tenderen a teljes vasúti terület 130 hektárjának kármentesítésére, fakivágására, cserjék, bokrok irtására, a meglévő épületek, vágányok, vezetékek bontására, továbbá az előzetesen 255 ezer tonnára becsült hulladék elszállítására és a megfelelő elhelyezésére keresnek vállalkozót maximum nettó 14 milliárd forintért.
Van egy másik tender is, amely egyelőre szintén lezáratlan, amelyben a felszín alatti szennyeződések feltárására, illetve stratégiai környezetvédelmi vizsgálatra írtak ki. Ennek keretösszege nettó 5,9 milliárd forint. A kiírás szerint a teljesítés határideje a szerződés aláírását követő 24 hónap, amely további 12 hónappal meghosszabbítható. A minisztérium szerint a közbeszerzések is párhuzamosan futnak, és a munkát is egy időben végzik majd a nyertes vállalkozók, amiből arra lehet következtetni, hogy Szíjjártó Péter céldátuma nem tartható, és mivel nem tudják szeptemberre megtisztítani a területet, a beruházás akár két évet is csúszhat.
A vártnál jóval lassabban halad a terület kiürítése is
A MÁV Zrt. február közepén indította el a mintegy 83 bérleti és egyéb használatot biztosító szerződés megszüntetését, illetve felszólította a jogcím nélkül használókat a terület elhagyására.
A vasúttársaság a lehető legnagyobb méltányossággal igyekszik eljárni, így a lehetőségeihez mérten segít a lakásbérlők számára alkalmas, alternatív bérleti, illetve lakhatási lehetőségeket megtalálni.
A területen élő, összesen 27 jogcímmel rendelkező és jogcím nélküli lakó többségével meg is tudtak állapodni, számukra cserelakást, vagy pénzt ajánlott a MÁV, sőt, a költöztetés költségeit is átvállalta.
Öt jogcím nélkül lakó azonban többet kér – örökbérleti jogot, pénzbeli megváltást 40-80 millió forint értékben –, mint a törvényes bérlők. A vasúttársaság ezt nem tudja és nem is akarja teljesíteni, különösen úgy, hogy semmiféle fizetési vagy egyéb kötelezettsége nincs a jogcím nélküli lakókkal szemben. Az így előállt patthelyzetet egyelőre nem sikerült feloldani.
A cégekkel sem egyszerű megállapodni – állítja a lap. 56 üzleti partnerből eddig 43-mal sikerült megállapodniuk, kilenc társasággal még egyezkednek, négy viszont perre vitte a dolgot, így az általuk elfoglalt ingatlanok visszavételére csak a bírósági döntést követően kerülhet sor.
Nem kímélik a környezetet sem
Garay Klára városvédő, a Budapesti Városvédő Egyesület elnökségi tagja szerint a Rákos-Dubaj építéséhez 130 hektárt készítenek elő, a bontás és a hulladék elszállítás mellett kiirtják az invazívnak minősített fákat, bokrokat, cserjéket, azaz ekkora területen hoznak létre egy „mesterséges sivatagot.” Mint mondta, az egykori üzemi területen a MÁV a II. világháború után ültetett fákat, amivel jelentősen javította a környék mikroklímáját. Ezután megjelentek a rigók, a rozsdafarkúak, a denevérek, a harkályok, a poszméhek és a gyíkok is - mesélte Garay Klára, aki szerint a területen már halmokban állnak a kivágott, nemcsak invazív fák, holott az erre irányuló közbeszerzés még le sem zárult. Az építkezés kezdete évekre van, de már most sivataggá alakítják a tájat – tette hozzá.
(Kép forrása Karácsony Gergely főpolgármester Facebook oldala)