Mini Dubajt álmodik Rákosrendező helyére Mohamed Alabbar üzletember
Budapest a jövőben új felhőkarcolót kaphat, ami teljesen megváltoztatja a Hősök tere és az Andrássy út látképét.
Egy dubaji üzletember, Mohamed Alabbar már tárgyal a kormánnyal arról, hogy a Mol-toronynál is magasabb felhőkarcolót építsen a Rákosrendező vasútállomás közelébe. Nem is akármilyen ingatlanfejlesztő jelentkezett be a kormánynál, hanem az a Mohamed Alabbar, aki a világ legmagasabb és Dubaj leghíresebb épületét, a 828 méteres Burdzs Kalifát is építette – írja a Telex a VSquare hírlevele alapján.
Alabbar cége, az Emaar Properties, a zuglói területre egy 220-240 méteres felhőkarcolót építene. Ez jóval magasabb, mint a 143 méter magas Mol-torony, Budapest legmagasabb épülete. Az Emaar nemcsak egy tornyot építene, a VSquare megfogalmazása szerint egész „mini-Dubajt” álmodott a jelenleg a MÁV, vagyis a magyar állam tulajdonában lévő területre, irodablokkokkal, luxuslakásokkal.
A Rákosrendező területére építendő torony radikálisan átalakítaná a főváros látképét, hiszen a vasútállomás lényegében a Hősök tere mögé esik, vagyis egy ide épített 200+ méteres torony a tér szobrai és az Andrássy út épületei fölé magasodna.
A beruházásról a hírlevél szerint már előrehaladott tárgyalások zajlanak Alabbar és a kormány között. A beruházás állítólag már egy kormányülésen is előkerült, a területet birtokló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) pedig vizsgálja az Emaar terveit.
A Telex megkereste az ügyben az Angyalföld és Zugló határán tervezett beruházásban érintett XIII. és XIV. kerületi önkormányzatot, valamint a Fővárosi Önkormányzatot, hogy a kormány értesítette-e őket a tervekről. A XIII. kerület önkormányzata csak annyit válaszolt a kérdésünkre, hogy nincs tudomásuk a tervezett beruházásról, a XIV. kerület pedig azt írta, az önkormányzat részéről senki nem állt és nem áll kapcsolatban a fejlesztővel. A Fővárosi Önkormányzat sajtóosztálya szintén azt válaszolta, hogy Budapest vezetése nem tudott a projektről, és bár a főváros bármilyen városfejlesztésről kész lenne tárgyalni a kormánnyal vagy beruházókkal, a tapasztalat az, hogy az ilyen léptékű projekteket a kormány kiemelt beruházási státusszal látja el, „a helyben lakók demokratikusan választott önkormányzatait a hasonló projektek előkészítéséből kihagyja”, az azzal összefüggő önkormányzati hatásköröket elvonva pedig teljesen megkerüli a helyi politikusokat.
„A rákosrendezői pályaudvar egy olyan fejlesztési terület, amelyen a kompaktváros elveinek megfelelő, korszerű új városnegyed lenne létrehozható. Egy ilyen léptékű városfejlesztési projektet csak parlamenti és önkormányzati ciklusokon átívelő konszenzussal, széles társadalmi egyeztetést követően szabad elindítani, ennek hiányában a fejlesztés – már a kivitelezés időigénye miatt is – könnyen elakadhat” – írta a lap kérdésére a főváros.
A Telex kereste az MNV-t, a VSquare pedig a kormány és az Emaar képviselőinek is küldött kérdéseket, de ezekre a megkeresésekre nem érkezett válasz.
(Kiemelt képünk: A 2016. április 10-én készült általános képen a Burdzs Kalifa (C), a világ legmagasabb tornya Dubaj égboltján. Mohamed Alabbar, a Burj Khalifa ingatlanfejlesztője, a Dubai Emaar Properties elnöke egy még magasabb torony építését tervezi, amely a Dubai Creek Harbour nevű projekt része lesz. Fotó: MARWAN NAAMANI / AFP)