Eldőlt: megépülhet a mini-Dubaj Rákosrendezőn
A mini-Dubaj miatt költözni kénytelen lakóknak ez nagyon rossz hír.
A mini-Dubaj projekt végül nem állami területen valósul majd meg, az egész ingatlan magánkézbe kerül.Az Országgyűlés 134 igen szavazat, 43 nem szavazat és 6 tartózkodás mellett elfogadta azt a törvényt, amely általános gazdasági együttműködés mellett a vitatott Rákosrendezői pályaudvar területén megvalósuló úgynevezett mini-Dubaj-beruházást tartalmazza. A Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes által benyújtott törvényjavaslat értelmében a területet a kormány értékesíteni fogja a beruházó számára – írja a 24.hu. Az Továbbá a kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásnak minősíti a projektet.
Ennek értelmében a megvalósításhoz szükséges ingatlanokat az Orbán-kormány eladja azoknak, akiket az arab állam erre a célra kijelöl közbeszerzés és pályáztatás nélkül. A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházáshoz a szükséges infrastrukturális fejlesztéseket a kabinet biztosítja legalább 800 millió euró (304 milliárd forint) értékben – írja a Népszava.
„A Projekt megvalósításához szükséges állami infrastrukturális fejlesztéseket (gyalogos felüljáró, vasút feletti közúti felüljáró, vasúti pálya fejlesztése, a vasúti pálya befedése arra alkalmas módon, hogy felette egy park kialakítható legyen, M1 metró meghosszabbítása, kerékpárút és gyalogút) megvalósítja, és az ehhez szükséges forrást legalább 800 millió EUR becsült összeg erejéig biztosítja”– olvasható a Magyarország Kormánya és az Egyesült Arab Emírségek Kormánya közötti gazdasági együttműködésről szóló megállapodás törvényjavaslatában.
A projekt megvalósulása érdekében az Egyesült Arab Emírségek vállalja, hogy egy olyan, ötmilliárd eurós (1934,2 milliárd forint) beruházást hajtson végre a leendő fejlesztő, ami magában foglalja többek közt a rákosrendezői vasútállomás megépítését. Az itt épülő lakásokra szintén öt százalékos áfa lenne érvényes. Nem utolsó sorban azt is kikötik, hogy a két ország létrehoz egy olyan bizottságot, amely elősegíti a megvalósulást.
Az elképzelés szerint mini-Dubajon épülne fel Európa legmagasabb felhőkarcolója
Európa legmagasabb tornya mellett egy feltehetőleg nem mini bevásárlóközpont építéséről is nyilatkozott a Khaleej Timesnak, az Egyesült Arab Emírségek angol nyelvű napilapjának Muhammad Ali al-Abbár emírségekbeli üzletember, a befektető Eagle Hills Properties tulajdonosa – írta meg korábban a Népszava.
Ez az első sajtóban megjelent nyilatkozat az ötmilliárd euróból épülő új városrészről, amelyben mégy „egy elhagyott” vasútállomást is fejlesztenének. A Rákosrendező vasútállomás Angyalföld és Zugló határán van, az épület rom, felújításra vár, de nem elhagyatott, a vasúti személyforgalom folyamatos. A cikkben azonban az is szerepel, hogy az eddigi ötmilliárd eurós beruházás még nőhet is, mert az emirátusi lap „akár 7 milliárd dollárról” ír.
Muhammad Ali al-Abbár volt az építtetője korábban a világ legmagasabb és Dubaj leghíresebb épületének, a 828 méteres Burdzs Kalifának is. Most arról is nyilatkozott, hogy szerinte a budapesti projekt nemcsak teljesíti, de túl is szárnyalja majd az elvárásokat. Hogy viszonyítani lehessen, az Építészfórum két éve írt arról, hogy megépült az Európai Unió legmagasabb tornya, a 310 méter magas Varso Tower Lengyelország fővárosában. Európán belül csak Oroszországban található magasabb épület, ott a szentpétervári Lakhta Center a csúcstartó, 462 méteres magasságával. Ha a kontinenst vesszük, akkor nálunk ennél magasabb felhőkarcoló is épülhet.
(Kiemelt képünk illusztráció: felhőkarcolók. Fotó: Pixabay)