Jelentős csúszások vannak a hagyatéki ügyekben
Van olyan fővárosi kerület, ahol akár 9 hónapot is várni kell az ügyintézésre.
Több fővárosi kerületben is 8-9 hónapra tolódott ki a pandémiás időszakban a hagyatéki leltár elkészítése és továbbküldése a közjegyzőkhöz – írja a Népszava. A lap egy budapesti testvérpár történetét idézi fel. Ők tavaly december elején meghalt édesanyjuk után örököltek egy lakást, egy vidéki ház felét és többszázezer forint adósságot.
Amikor elkezdték intézni a hagyatéki ügyüket, a kerületi önkormányzat munkatársa azt mondta nekik, ne csodálkozzanak, ha idén csak valamikor szeptemberben, vagy még később kapják meg a hivatalos végzést a közjegyzőtől, hogy ők rendelkezhetnek az örökségükkel. Addig saját zsebből fizethetik az ingatlanok rezsijét és az adósság törlesztőrészleteit is, eladni pedig semmit nem tudnak – írja a lap, ám hozzáteszik, a példa nem egyedi.
A Népszava több olvasója is hosszasan elhúzódó hagyatéki ügyintézésről mesélt. Az értesülésüket pedig megerősítette a Jegyzők Országos Szövetségének elnöke is. „A közigazgatási szakember különösen a kistelepüléseken látja kritikusnak a helyzetet, ahol a községi hivatalban egy munkatárs akár harmincféle ügyet is intéz, s nehezen birkózik meg a hagyatéki eljárás tavaly megváltozott feladataival.”
Egy nemrég hatályba lépett kormányzati intézkedés ugyanis (a földterületek ingatlan-nyilvántartásának rendezése érdekében előírt feladatok) óriási pluszterhet ró a hagyatéki ügyintézőkre. A Magyar Országos Közjegyzői Kamara (MOKK) elnöke hozzátette, több fővárosi kerületben is 8-9 hónapra tolódott ki a járvány alatt a hagyatéki leltár elkészítése és továbbküldése a közjegyzőkhöz, de a kép vegyes, egyes kerületekben nem hallani csúszásról, írja a lap.
Az okok pedig több dologra vezethetők vissza. Egyrészt, ha valaki kiesett a koronavírus miatt az ügyintézésből, akár hetekig is feltorlódhattak a tennivalók. Másrészt „nem győzik megtanulni a kollégáik az új elektronikus felületek kezelését, ami önmagában is visszaveti a napi teljesítményt, de adatvédelmi és biztonsági okok miatt ezeket a rendszereket csak a hivatali gépekről lehet elérni” – magyarázta Tóth János a Jegyzők Országos Szövetségének elnöke. Hozzátette, a kormány március elején otthoni munkavégzést rendelt el a közigazgatásban, az ügyintézők így a központi tárhelyen őrzött hagyatéki anyagokhoz sem fértek hozzá egy ideig. „Van, ahol egészen a rendelkezés teljes feloldásáig, május 10-ig.”
(Kiemelt képünk illusztráció, Fotó: pixabay)