Hatalmas blama, sok órás várakozás a reptéren
A menetrend szerint reggel fél hétkor kellett volna felszállni Budapestről a Ryanair FR8354 számú londoni járatának, ehelyett 13.39-kor indult.
„Már a géphez szállító buszon ültünk 6.30-kor, mikor félórás várakozás után közölték, hogy mégsem utazunk. Két Ryanair-gép indult ugyanis reggel, de személyzet csak egyhez volt elég. Ők a másik járatra szálltak, a londoni gép pedig itt vesztegel, személyzet nélkül” – mondta a 168 Óra Online-nak az egyik várakozó utas. A társaságnak még képviselete sincs Ferihegyen, így nincs kihez fordulniuk. „Online próbáltuk elérni őket, egyik utastársunknak sikerült, addig jutott, hogy a repülőtér üzemeltetőjéhez irányították, aki persze azonnal visszadobta a labdát a Ryanair-hez, ami persze logikus, hiszen ez a légitársaság hibája. Az rendben van, hogy kaptunk 1500 forintos étkezési jegyet, ami azért itt a reptéren semmire sem elég, de estére focimeccs jegyünk van és megannyi leszervezett program. Ez nem kárpótlás kérdése” – folytatja a felháborodott utas, aki szerint érthetetlen, miért nem jelezték időben, hogy valamit nagyon elhibáztak a szervezéssel. „Nyilvánvaló, hogy óriási szervezési hiba történt, ez nem egy vis major helyzet. De ha már megtörtént, nem értem, miért nem kapunk tájékoztatást. Itt ülünk kétszázan, mindenki próbálkozik információt szerezni, de reménytelen” – mondja az utas.
Próbáltuk elérni mi is a Ryanair-t, az ügyfélszolgálaton csak annyit mondtak: látják ők is az időpontváltozást, de hívjuk a repteret. Hívtuk, de ennél többet nem tudtunk meg.
Repülési szakértők szerint ez a társaság amúgy a legpontosabb, 380 géppel repülnek, ebből kettő van Magyarországon. „Persze nem árulnak zsákbamacskát, tudjuk, ha olcsón veszünk jegyet, a szolgáltatást is ehhez mérhetjük, a Ryanair például még a beszállítási lépcsőn is spórol. De azt mindenki kőkeményen veszi, hogy egy 180 fős géphez két pilóta és négy légi utaskísérő kell, anélkül nem indul el járat, a kimenekítés miatt ez szigorú feltétel. A személyzet viszont nagyon ki van számolva, nincs puffer, ennek ellenére ilyen nem igen szokott előfordulni, hogy ne tudjanak emiatt elindítani gépet. Előfordulhat, hogy lebetegszik valaki, de azt akkor is meg tudják oldani” – mondta a szakember. Most azonban azt gyanítja, hogy valamilyen munkavállalói nyomásgyakorlás lehet a háttérben. Ha nem is sztrájk, de annak egy szelídebb formájában fejezik ki a dolgozók a tiltakozásukat.
Jár a kártérítés
Az az utas, akinek beszállását akarata ellenére visszautasítják, a járatát törlik, vagy 3 órát, illetve azt meghaladóan késik (feltéve, hogy nem merül fel rendkívüli körülmény), a következő összegű kártérítésre jogosult: 250 euró minden 1500 kilométeres vagy rövidebb repülőútra, 400 euró minden 1500 kilométernél hosszabb EU-n belüli repülőútra és minden egyéb, 1500 és 3500 kilométer közötti repülőútra.