Felmosták a padlót az oktatási kormányzattal az MTA-n

Zúgott a taps a Magyar Tudományos Akadémián, amikor egy kutató Palkovics László államtitkár jelenlétében az oktatási rendszert kritizálta – írja tudósításában az . Az MTA-n szerdán a természettudományok tanításáról rendeztek előadást, Laczkovich Miklós matematikus lesújtó képet festett a jelenlegi rendszerről.

2016. június 16., 11:32

Lovász László, az MTA elnöke köszöntőjében azt mondta: a természettudományok oktatásában a biztos alapok átadását sem végzi el az oktatási rendszer, elmaradt a tanárképzés reformja, az alkalmazott oktatási módszerek átalakítása, nincs olyan tanári társadalom, amely a kor követelményei szerint oktathatná a gyerekeket.

Palkovics László a kormányzati célokról beszélve kiemelte, hogy olyan oktatási rendszer kialakítása a cél, amely válaszolni tud a kor növekvő kihívásaira, hogy a diákok a megszerzett tudást valóban alkalmazni tudják. Maga az államtitkár is úgy vélte, hogy az oktatásban fontos a helyi közösségek részvétele. Megítélése szerint növelni kell az elkövetkező években az egyetemi alapkutatásra fordított forrásokat, és fontos lenne, hogy többen jelentkezzenek műszaki, természettudományos, informatikai képzésekre – írja az Eduline.

Az iskola nem összeszerelő üzem

Ezután Laczkovich Miklós matematikus szólalt fel, aki
Palkovics László szavaira reflektálva, aki az autógyártás szempontjaival is példálózott megelőző előadásában, óva intett mindenkit attól, hogy az iskolai tanításról úgy gondolkodjanak, mint egy összeszerelő üzemről. Megjegyezte: 2013-ban szolgáltatott utoljára adatot a KSH arról, hogy pontosan mennyit költ a kormány a GDP-ből oktatásra. Ez 3,8 százalék támogatás volt, ami az OECD-hez 6 százalékos ajánlásához képest elenyésző.

A tanárok óraszámáról szólva azt mondta: 24,6 tanórát tartanak egy héten átlagosan, a felkészülés fél-fél órát vesz igénybe, így 37,5 órát foglalkozik egy tanár csak az órai tanítással. Kétharmaduk ezen felül tart tanórán kívüli foglalkozást, felvételire felkészítést, szakkört, amiért jelenleg nem kapnak túlórabért. Így már bőven elérték a heti 40 órát, erre jön még a dolgozatjavítás, a helyettesítés, a kapcsolattartás, a továbbképzés, a felügyelet. Laczkovich emlékeztetett, hogy ezeket a tanárok most ingyen végzik, sürgősen orvosolandó szerinte, hogy a túlóradíjakat kifizessék.

Szörnyű a hangulat a tanári társadalomban

A tanárok 90 százaléka pontosan tudja, hogy milyen tankönyvből szeretne tanítani, az általuk megjelölt négy könyv azonban korlátozottan választható, de volt olyan is, ami teljesen kiszorult a piacról az állami szabályozás miatt. Az Akadémiától azt várja a tanárok kétharmada, hogy segítsenek elérni a tankönyvválasztás szabadságának visszaállítását.

A tanárok között végzett felmérésből kiderült, hogy szörnyű hangulat uralkodik a tanári társadalomban – ismertette Laczkovich, aki szerint teljesen nyilvánvaló, hogy egy frusztrált pedagógus nem tud rendesen tanítani. Személyesen Laczkovich az oktatásirányításban látja a probléma gyökerét, a központosítás teljesen megmérgezi a tanítás hétköznapjait. Az iskolaigazgatók kinevezésének módját is szóvá tette, a tanfelügyeleti rendszert egyszerűen megalázónak nevezte – olvasható az Eduline tudósításában.