Parkolási díjak szeptembertől – Fideszesek is megszavazták, hogy többet kelljen fizetni
Több helyen, hosszabban, és drágábban parkolunk a fővárosban. A főváros kezdi megelégelni az agglomerációs autóforgalmat, a zöld szervezet szerint ez viszont kevés. Még a fideszesek egy része is megszavazta az emelést.
A jelenlegi bonyolult, 27 különböző parkolási zóna helyett átlátható, egy egyszerűbb, négy zónatípusból álló egységes parkolási rendszert vezet be a
főváros, egyben megemeli a parkolási díjakat is – döntött még június végén a Fővárosi Közgyűlés. A döntést nagy többséggel szavazta meg – köztük fideszes polgármesterekkel – a közgyűlés. A Levegő Munkacsoport szerint a parkolási díjat Budapest teljes területén be kellene vezetni.
Megosztotta a fideszes polgármestereket is
A parkolási üzemidő kitolását és díjemelést megszavazta több fideszes polgármester is, így például Pokorni Zoltán XII. kerületi, Borbély Lénárd XX. kerületi és Szentgyörgyvölgyi Péter V. kerületi kormánypárti polgármester is. Több fideszes – így Kovács Péter XVI. kerületi, Karsay Ferenc XXII. kerületi és Hassay Zsófia VII. kerületi polgármester – azonban ellene foglalt állást.
A közgyűlésen nagy többséggel átment új szabályozás értelmében négy zónát határoznak meg. Az A zónában 600 forintba kerül majd óránként a parkolás. 8 és 22 óra között kell majd díjat fizetni. A B zónában 450 forint az óradíj 8 és 20 óra között, a C zónában 300 forint, 8-18 óra között, a D zónában pedig 200 forint, 8-18 óra között kell majd fizetni a parkolásért. Az A, B és C zónákban legfeljebb három órát lehet parkolni, a D zónában nincs ilyen korlátozás.
A javaslat nem nyúlt hozzá ingyenes lakossági parkolás rendszeréhez, azaz a helyi lakosok továbbra is abban a körzetben parkolhatnak ingyen, ahol eddig, akár érinti az adott területet a zónahatárok változása, akár nem.
Az új szabályozás szeptember első hétfőjén, azaz 5-én lép életbe.
Fontos arra figyelni, hogy a drágulást nem csak a díjak megemelése, hanem az új zónák kijelölése is okozhatja. Több terület ugyanis zónát ugrott. Így például az V. kerületi díjak – ahol eddig is magasak voltak a parkolási díjak – nem nőnek lényegesen, 525 forintrólemelkedik 600 forintra a tarifa, addig a vele határos VI., VII., VIII. és IX. kerületek Nagykörúton belüli területei szeptembertől a legmagasabb díjú, belvárosi A zónába fognak esni, itt 265-400 forintról ugrik 600-ra az egyórás díj.
Jelentősen megnőtt a legkülső, azaz a D zóna területe, amely eredetileg a ferencvárosi József Attila-lakótelep környékét tartalmazta, de a módosító indítványokkal kibővült további kőbányai, valamint dél-budai területekkel. A közgyűlésen az is elhangzott, hogy Csepel és Soroksár bevezetné a fizetős parkolást, de a két déli kerület egyelőre nem része a parkolási övezeteknek.
Levegő Munkacsoport szerint messze nem elegendő a lépés
Hasonló javaslatot fogalmazott meg a Levegő Munkacsoport is, amely úgy reagált a közgyűlés döntésére, hogy „egy lépés a helyes irányba, azonban messze nem elegendő a mindannyiunkat fenyegető súlyos veszélyek elhárítására.”
Álláspontjuk szerint Budapest egész területén fizetni kéne a parkolásért, mert így csak áthelyeződik a probléma a külső kerületekbe. Mint emlékeztetnek rá: számos külvárosi lakótelepet, már most is „P+R” parkolóként használnak az agglomerációból érkezők, ezt a helyzetet a belső kerületek parkolási díjának mostani emelése tovább fogja rontani.
A civil szervezet szerint – kedvezményes díjszabás bevezetése mellett – meg kéne szüntetni a helyi lakosok ingyenes parkolását, mivel az a gépjárművek és a közterületek fokozott használatára ösztönzi a lakosokat, és rendkívül igazságtalan azokkal szemben, akik nem rendelkeznek gépjárművel. Másik javaslatuk értelmében teljesen fel kell számolni a céges autók parkolási kedvezményét és a hibrid autók ingyenes parkolási
lehetőségét is. Mint írják: a jellemzően drága gépjárművek tulajdonosainak támogatása sem szakmai, sem szociális szempontból nem indokolható, és sok milliós bevételtől fosztja meg az önkormányzatokat.
(Kiemelt képünk illusztráció: 168.hu | Pozsonyi Roland)