A statisztikák szerint kevesebb a dugó Budapesten, mint két éve

Az egyik navigációs szolgáltató adatai szerint tavaly Budapest a 18. legbedugultabb európai város volt.

2023. szeptember 21., 12:09

Szerző:

A TomTom navigációs szolgáltató friss adatai szerint 2022-ben egy 10 kilométeres út során az átlag pesti autós összesen 92 órát ült a dugóban a belvárosban – ez még mindig majdnem 4 nap, de 2 órával és 10 perccel kevesebb, mint a 2021-es adat. Összességében tehát javultak a budapesti dugóstatisztikák az egy évvel korábbihoz képest. Mindössze 8 percen múlt a dobogós hely: Bukarestben majdnem fél órába telt megtenni 10 kilométert a belvárosi dugóban átlagosan, ugyanehhez Budapesten tavaly kevesebb mint 22 perc kellett – írja a Pénzcentrum

A TomTom azt is közölte, hogy a tavalyi évben a legrosszabb budapesti nap szeptember 22-e volt, amikor 26 perc és 40 másodperc alatt lehetett 10 kilométert araszolni a fővárosban. Az összegzés szerint a belvárosban mind a délelőtti, mind a délutáni csúcsidőszakban 22 kilométer/óra volt az átlagsebesség egy 10 kilométeres útszakaszon. Reggel 26, délután pedig 27 perces extra utazást jelentettek a dugók. A külvárosi és agglomerációs területeken Budapesten 13 perc alatt lehetett megtenni 10 kilométert. 

A Fővárosi Önkormányzat szerint a teljes M0-s és a két Duna-híd fizetőssé tétele súlyosan terheli a Budapesten élőket, hiszen az intézkedés miatt növekszik a város belső úthálózatán a forgalom, ami nagyobb torlódásokat és több károsanyag-kibocsátást okozhat. Mint kifejtették, a hidak fizetőssé tétele azoknak fájhat igazán, akik a külső kerületek között szeretnének közlekedni.

Az adatok szerint Óbuda és Újpest, valamint délen Budafok, Csepel és Soroksár között naponta több mint 17 600 utazás történik, ami Budapesten is indul és ott is végződik. Ezek az autósok vagy fizetnek januártól, vagy kerülőutakat keresnek a városon belül. Sőt, a díjkötelezettség az erre közlekedő BKK-járatokat is érinti. Összességében a főváros arra számít, hogy napi hatezer jármű kerülheti el az M0-st Budapesten keresztül. A belső hidak közül az egyébként is legnagyobb forgalmat szállító Árpád hídon és a Rákóczi hídon növekedne leginkább a forgalom.

Az M0-s mellett ezeken a gyorsforgalmi szakaszokon szűnhet meg az ingyenesség:

az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig,
az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakasza (eddig ez volt az egyetlen díjmentes rész ott)
az M6-os Bátaszék és az M6-M60 csomópont között,
az M4-es Jászberénytől Abony-északig és Abony-kelettől Szolnok-nyugatig,
és az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig.

(Kiemelt kép: Álló kocsisor a Nyugati téri felüljárón 2020. november 9-én. Fotó: Merész Márton / 168.hu)