Cianid, arzén és több rákkeltő anyag folyik a Dunába a volt Óbudai Gázgyár területén

Tíz éve tudnak a problémáról, se a kormány, se az önkormányzat nem tesz semmit.

2018. október 19., 10:52

Szerző:

Egyes helyeken több, mint kétszázszoros határérték-túllépését mértek rákkeltő és súlyosan mérgező anyagokból az egykori Óbuda Gázgyár melletti Duna-szakaszon – derül ki az Index videójából. A méréseket a Greenpeace szakemberei végezték, mivel a Pest Megyei Kormányhivatal két hónapja nem válaszolt arra a kérdésre, hogy vizsgálták-e az esetet és tudnak-e valamit a szennyeződés eredetéről.

Augusztusban a Duna alacsony vízállása miatt lehetett észrevenni, hogy a Gázgyár súlyosan szennyezett talajából kis csatornákban folyamatosan szivárognak a folyóba a vegyianyagok. A fővárosi önkormányzat tulajdonában lévő terület kármentesítéséért a Nemzeti Közművek Zrt. alá tartozó NKM Földgázszolgáltató Zrt. lenne a felelős a budapesti városvezetés szerint.

Az Óbudai Gázgyár felújított épületei
Fotó: Wikipédia

Arról már már egy 2009-es, az akkori környzetvédelmi hatóság által elvégzett vizsgálat óta lehetett tudni, hogy a gyár területéről folyamatosan szivárognak a mérgek. Már tíz éve megállapították, hogy a cianid mindhárom mérési pontban meghaladta a határértéket, az arzén és az ólom mennyisége a hatszorosa volt a megengedett határértéknek. Ezen felül határértéken túli eredményt mutattak ki az etil-benzolból, a xilolokból és a naftalinokból, a talajban pedig a cink, a higany szintén túllépte a szennyezettségi határt.

2017-ben közbeszerzési pályázatot írtak ki a Gázgyár kármentesítésére és a talaj kicserélésére. Egy éve 9,49 milliárd forintra becsülték ennek költségeit, a tervek szerint 669 753 tonna talajt kellett volna eltávolítani. A pályázat eredménytelen lett, mivel egyetlen pályázó jelentkezett, és az is a becsült ár duplájáért vállalta volna a munkát.

A várhatóan elszálló költségeknek is köszönhető, hogy a kormány végül letett arról, hogy a területen – akár olimpiai rendezéshez is használható – kerékpárstadiont (velodromot) építsen. Akkor egyes becslések 25 milliárd forintra taksálták a kármentesítés költségét.