A csavaron túl is lehet felelős - már a rendőrség is vizsgálódik a kisiklott InterCity ügyében
Büntetőeljárást indított a Budapesti Rendőr-főkapitányság a Keleti pályaudvarnál vasárnap este kisiklott InterCity ügyében.
A Budapesti Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztálya a vasúti közlekedés veszélyeztetése bűntett gyanúja miatt, szakértők bevonásával folytat nyomozást a kisiklott Intercity ügyében
– tudta meg a 24.hu, a folyamatban lévő eljárás érdekében azonban nem adhattak bővebb tájékoztatást, mindössze annyit, hogy a balesetet elszenvedő vonat jelenleg is a Keleti pályaudvaron van.
Ahogyan arról többször is beszámoltunk, vasárnap este kisiklott a Budapestre tartó Claudiopolis InterCity a Keleti pályaudvarhoz vezető pályaszakaszon. A balesetben senki nem sérült meg, de a műszaki mentés miatt kedd hajnalig nem tudott vonatokat indítani és fogadni a főpályaudvar. A megszokott közlekedést végül kedd délelőtt sikerült teljesen helyreállítani.
Azóta kiderült, hogy az első vizsgálat alapján csavartörés okozta a vonatkisiklást.
Végre megtalálták a felelőst: két csavart
Az elsődleges vizsgálatok szerint két csavar törése miatt következett be a vonatsiklás a Keletinél.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium Közlekedésbiztonsági Szervezet előzetes jelentést adott ki a helyszíni szemle adatai alapján szerda éjfél körül a Keleti pályaudvaron történt vonatsiklás kapcsán. Eszerint a kisiklást két törött csavar okozta, ami az egyik sínpárt rögzítette korábban a váltó tolórúdjához – írja a Telex.
A szakmai nyelven írt jelentés értelmezése szerint a vonat érkezésekor a váltórúd áttolta volna a (szomszédos pályára terelő) úgynevezett csúcssíneket a helyes állásba, hogy a vonat a pályán maradjon, ám a törött csavarok miatt ez nem sikerült, így azok a tősín mellett maradtak, és átterelték a szerelvényt a szomszéd pályára, ahol semmi keresnivalója nem lett volna. (Azon ugyanis egy másik vonat érkezett.)
A bajt a tolórúd valós mozgása miatt a biztosítóberendezés nem észlelte, észlelte viszont szerencsére a mozdonyvezető, aki vészfékezéssel megállította a szerelvényt, mielőtt nagyobb baj történt volna. A váltás közbeni fékezés miatt olyan oldalerők keletkeztek, amik kicsit megdobták a kocsikat, de senki sem sérült meg.
Lázár János húzta ki a fejlesztések közül a váltókörzet felújítását
Mint ismert, Vitézy Dávid számolt be arról, hogy több másik mellett a siklásban érintette váltókörzet felújítását is Lázár János húzta le a fejlesztési listáról 2023-ban. A közlekedési szakember szerint ráadásul egyenesen vasútellenességről van szó. Erről itt olvashat bővebben.
„A tervezési munkákat leállította, a félkész terveket a kukába dobta és a már megszerzett uniós forrást is inkább visszaadta, nehogy valami is fejlődjön Budapesten. Így aztán ma belátható időn belül remény sem látszik arra, hogy a helyzet itt javuljon. Pedig a késések megszüntetése, az üzembiztonság csak a minimum elvárás lenne, valójában itt jelentős többletkapacitásra is szükség van...”
– írta Vitézy Dávid, aki emlékeztetett: a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia nyomán, a kormány döntésével kezdtük el megtervezni a Keleti pályaudvar előtti vágányszakaszok legkritikusabb elemeinek felújítását még a BFK-ban 2021-ben. Ebben Kőbánya felső és Rákos átépítése volt a legnagyobb elem, de a Rákosligetig tartó hiányzó harmadik vágány kiépítése és – ami most talán a leglényegesebb – a Keleti vágányhálózatának optimalizálása és ennek farvizén a MÁV kérései szerint a legrosszabb állapotú váltók cseréje is a beruházás része lett volna.
Aztán jött Lázár és leállított mindent, kirúgott szinte minden ezzel foglalkozó szakembert. Mindenki emlékezhet a filctollal ingerülten “NEM SOHA!” feliratokkal összefirkált budapesti projektlistákra, valamint a mesterségesen generált Budapest-vidék ellentétre.
A budapesti fejpályaudvarok környékén tervezett fejlesztések leállításával azonban Lázár a valóságban nem a vidéknek kedvezett, hanem épp ellenkezőleg, a vidékiekkel tolt ki leginkább. Csak ehhez értenie kellene, hogy miként működik a vasút: hisz a főváros területén található vágányokon bizony épp az agglomerációból vagy akár 100-200 kilométerről utazók közlekednek leginkább. Ha valaki csak ma negyedórát eltöltött a Keletiben, és a tanácstalan sátoraljaújhelyi, miskolci, békéscsabai, szerencsi utasokkal beszélt néhány szót, pontosan értheti ezt – írta Vitézy.
A MÁV hétvégi összeomlásáról itt olvashat bővebben.
(Fotó: Mávinform)