A BKK-járatok bírták a hőséget - ellentétben a MÁV-val

Bár kétszeresére nőtt azon BKK-járatok száma, amelyek a hőhullám miatt kimaradtak, így sem okozott jelentős problémát a fővárosi közlekedésben a hőség. 

2024. augusztus 21., 12:24

Szerző:

Kétszeresére nőtt azon BKK-járatok száma a nagy júliusi hőhullám idején, amelyek kimaradtak, de így is csak napi 115 volt, amelyik nem ért célba a 35 ezerből – írja az rtl.hu.

Mint kiderült: ez a járatok 0,36 százalékát jelentette, szemben a MÁV hasonló időszakban tapasztalt 1,6 százalékával. A BKK szerint ez annak köszönhető, hogy felkészültek a hőségre.

Budapesten naponta átlagosan több mint 32 ezer járat indul menetrend szerint. A BKK szerint hőség nélkül is előfordul, hogy néhány járat kimarad különböző okok miatt, például forgalmi dugók, balesetek, műszaki hibák vagy akár járművezetői hiány miatt. A kánikulát megelőzően a járatok 0,17 százaléka nem közlekedett, ez naponta mindössze 54-et jelent. A múlt hónapban kiadott hőségriadó első 10 napján (július 5-15) ez a szám több mint duplájára nőtt, a járatok 0,36 százaléka maradt ki műszaki ok miatt, ami 115-öt jelent.

A műszaki meghibásodások véletlenszerűen fordultak elő a fővárosi hálózat egészén és azoknak csak kisebb része kapcsolódott a klímaberendezésekhez – írták a csatornának megküldött válaszukban.

A társaság szerint a műszaki felkészülés mellett felülvizsgálták a szolgálati időszakot, hogy javítsák a járművezetők munkakörülményeit. 

Ezzel szemben a MÁV-nál már komolyabb problémák vannak: a vonatok 1,6 százaléka maradt el vagy pótolták busszal. Ez a 35 ezres járatszámukkal számolva 560 vonatot jelent, ebből 73 esetben lehetett buszozni helyette, 487 vonat pedig egyszerűen kimaradt.

Míg a BKK-nál a késések nem játszanak nagyon szerepet – jön másik villamos, busz, troli nemsokára stb. – addig a vasúttársaságnál fajsúlyos kérdés, mivel nagyobb időközök vannak a menetrendben a vonatok között. A 35 ezer járat több mint 70 százaléka pontosan vagy 6 percnél kisebb késéssel közlekedett – közölte a MÁV kommunikációs igazgatósága az rtl.hu érdeklődésére még júliusban. Ugyanakkor a vonatok 30 százaléka késett, ez azt jelenti, hogy 10 500 esetben nem értek pontosan célba az utasok.

Eltűnik a Volánbusz, miután teljesen beolvad a MÁV-Start-ba

Ahogyan arról korábban írtunk, jövő januártól már nem lesz többet látható a Volánbusz elnevezés, miután a vállalat egyesül a MÁV-val.

Lázár János építési és közlekedési miniszter hivatalosan is elrendelte a két állami tulajdonú személyszállító nagyvállalat, a MÁV-START Zrt. és a Volánbusz Zrt. egyesülését. Az összeolvadás jogi és adminisztratív folyamatainak év végéig kell lezárulniuk – adta közzé a Magyarbusz.info. A MÁV és a Volán tehát egyetlen társaságként folytatja majd tovább tevékenységét MÁV Személyszállítási Zrt. név alatt.

Az egyesüléssel a Volánbusz teljesen elveszti önállóságát és végképp beleolvad a MÁV személyszállítási üzletágába. Az integrációnak az ígéretek szerint elsősorban cégjogi jelentősége lesz, a munkavállalók napi munkavégzését az összevonás alig érezhetően érinti majd. Változások elsősorban a menedzsment működésével, valamint a háttér- és támogatóterületek hatékonyabbá tételével kapcsolatban lesznek. 

A Volánbusz már tavaly december óta a MÁV irányítása alatt állt

Volánbusz és a MÁV-Start összevonása 2023. decemberében kapcsolt magasabb fokozatba, ekkor került ugyanis a 2021. január 1-e óta a MÁV csoporthoz tartozó, már országos lefedettséggel működő busztársaság és a MÁV-Start egységes irányítás alá. A két társaságot azóta közös vezérigazgató és egy egyesített igazgatóság irányítja,  2024. február 1-től pedig már egységes szervezeti felépítés alapján működik a két állami közszolgáltató.

A MÁV és a mindenkori állami busztársaság(ok) összevonásának gondolata 2010 után rendszeresen előkerült. Az Orbán-kormány már 2012 januárjától közös holdingba szervezte volna a helyközi vasúti- és autóbuszos közlekedést, ám ez akkor lekerült a napirendről arra hivatkozva. Később, 2015-ben Vitézy Dávid feladata lett volna a MÁV és az akkori hét regionális közlekedési központ működésének összehangolása, de végül ez sem valósult meg. 2019 nyarán ismét született egy javaslat a kormány részéről egy közös holdingba szervezésről, de ezt az irányt újfent elvetették. 

(Fotó: 168.hu)