A vízügyi hatóság magyarázkodik a Balaton vízleeresztése miatt
Júniusban 121-ről 110 centiméterre csökkent a Balaton vízállása: 121-ről 110 centiméteresre. Ebben benne van a párolgási veszteség is, amely az adott időszakban pár centivel meghaladta a térségre hulló csapadékból eredő utánpótlást.
A legutóbbi eresztéskor 11 centimétert csökkent a Balaton vízszintje. Ki döntött legutóbb, és a tó üzemeltetési szabályzata szerint ki dönthet a Sió-zsilip nyitásáról, zárásáról? – tette fel a kérdést a HírBalaton portál, amely az illetékes Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóságnál érdeklődött, hogy ki felel a tó vízcsökkentésének mértékéről.
A válaszból kiderült,
a siófoki leeresztő zsilip és hajózsilip nemzeti létfontosságú rendszerelem, amelynek üzemeltetési szabályzata nem nyilvános.
A komolyabb vízeresztés a Balatoni Hajózási Zrt. nagyhajóinak Dunáról a Balatonig való eljuttatása érdekében történt a tóból. A cég azzal indokolta az akciót, hogy hajóparkja megöregedett, s mivel balatonfüredi hajógyár már a rendszerváltás előtti évekre tönkrement, szükséges volt, hogy a Dunáról hozzanak vízi járműveket.
Az illetékes vízügyi igazgatóság vezetője, dr. Csonki István a HírBalaton kérdéseire az alábbi választ adta:
„A Fejér Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság, mint ágazati kijelölő hatóság a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság által üzemeltetett Siófoki leeresztő zsilip (...) rendszerelemek nyilvántartásban tartását elrendelte és meghatározott adatait a BM OKF nyilvántartásában rögzítette, melynek alapján a Siófoki leeresztő zsilip és hajózsilip nemzeti létfontosságú rendszerelemnek minősül.
A létfontosságú rendszerek és létesítmények azonosításáról, kijelöléséről és védelméről szóló 2012. évi CLXVI. törvény 6. § (12) bekezdése alapján az üzemeltetői biztonsági terv és mellékletei nem nyilvánosak. Az üzemeltetési szabályzat a biztonsági terv melléklete, így az nem nyilvános.
Az üzemeltetési szabályzat módosítására legutóbb a Balaton vízszintszabályozására vonatkozó vízjogi üzemeltetési engedély módosításakor, a maximálisnak elfogadott üzemvízszint 110 cm-ről 120 cm-re emelésekor került sor.
A Balaton levezető rendszerének korszerűsítése projekt keretén belül megvalósuló műtárgy bontási és építési munkálatok szükségessé tette a bontás-építés időszakára ideiglenes üzemrend és üzemeltetési szabályzat kidolgozását, az új műtárgyak megépítését és üzembe helyezését megelőzően az üzemeltetési szabályzat teljes körű aktualizálására kerül sor.(...)
A vízeresztés az Igazgatóságom által tett javaslat Országos Vízügyi Főigazgatóság általi jóváhagyása alapján, a hidrometeorológiai előrejelzések függvényében történik. Az üzemelési rendtől eltérni csak nemzetgazdasági érdekből és a vízügyi igazgatási szervek irányításáért felelős miniszter utasítása és engedélye alapján lehet”.
(Kiemelt kép: illusztráció – Balaton, Aranypart. Forrás: 168.hu archív)