Az alkoholnak el kell tűnnie a polcokról – így szigorított a kormány a törvényen
Az indoklás szerint a gyermekek védelme érdekében az alkohol nem jelenhet meg az eddig megszokott helyeken sem.
Újabb törvénymódosító jelent meg a legfrissebb Magyar Közlönyben, amely bár elsősorban nem erre irányul, de a gyermekek védelmével indokolva a reklámtevékenységet és a kereskedelmi gyakorlatot is befolyásolja, valamint azt is, hogy az alkohol hol és milyen módon jelenhet meg a boltokban és a digitális felületeken – vette észre az EconomX.
A törvénymódosításra alapvetően azért volt szükség, hogy korlátozzák a pornográf internetes tartalmak elérését, amely valóban a gyermekek védelmét szolgáló intézkedés, ám eközben számos más szolgáltatónak és kereskedőnek is fel kell készülnie arra, hogy az intézkedés változtatásokra kötelezheti a különböző pontok szigorítása miatt.
Bár még sok a kérdés a módosítással kapcsolatban, ám az már biztos, hogy az alkoholos italok népszerűsítése a jövőben nehezebb lesz, miután a reklámtörvényt is szigorítják.
Az alkohol ne legyen szem előtt
Bár látszólag távol áll egymástól a pornográf tartalom és az alkoholos italok reklámja, de valójában arról van szó, hogy minden elektronikus kereskedelmi szolgáltatást is korlátoznának amellett, hogy a gyermekek számára elérhetetlenné kívánják tenni a pornográf tartalmakat - a közös pont a gyermekek védelme.
A reklámtörvény már eddig is szigorúan szabályozta, hogy egy reklám mit tartalmazhat, például nem népszerűsíthette a homoszexualitást vagy a nemváltást, és olyan hirdetés sem jelenhetett meg, amely bármilyen módon károsíthatta a 18 éven aluliak fejlődését, ami nem túl konkrét meghatározás.
A reklámtörvény ezen szakasza így egészül ki a jövőben:
„Tilos az olyan gyermek-, illetve fiatalkorúaknak szóló reklám, amely árut vagy annak használatát, igénybevételét életet, egészséget vagy testi épséget sértő vagy veszélyeztető módon mutat be.”
A legnagyobb mértékben az alkoholos italok reklámozási lehetőségeit érinti a módosítás, miközben már eddig is szigorú feltételek vonatkoztak erre a terméktípusra. Mivel reklámfelületek nem csupán az interneten vagy a médiumok felületein érhetőek el, rengeteg üzletet és intézményt is érint a korlátozás. Például 20 óra előtt sem színházban, sem moziban nem jelenhet meg alkoholra vonatkozó reklám, és a nyomtatott lapok esetében sem kerülhet címlapra ilyen jellegű termék.
A weboldalak nyitólapján szintén nem bukkanhat fel semmilyen alkohol hirdetése, a tévében pedig a gyermekeknek szánt műsorok előtt és után sem, bár ez utóbbi logikusnak is tűnik. Oktatási és egészségügyi intézményben magától értetődő módon semmilyen körülmények között nem lehet ilyen típusú hirdetést elhelyezni, amiről azonban talán sokkal kevesebben tudnak, hogy amennyiben például egy iskola bejárata 200 méteres körzetben található, akkor egy hirdetőoszlopon sem jelenhet meg az ital reklámja.
A szigorítás értelmében ezen körzeten belül egyáltalán nem lehet elhelyezni olyan helyen reklámot, amely a közterületről is látható. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha például egy köznevelési intézmény közelében működik egy kisbolt, akkor a jövőben nem helyezheti el a kirakatban az alkoholos italokat, ugyanis ez is reklámnak, így a törvény megszegésének minősül.
A módosítások a gyermekvédelmet szolgálják, ám számos olyan gazdasági szereplőt is érintenek, akik adott esetben a törvény elnevezése alapján nem is feltételezik, hogy vonatkozik rájuk bármilyen módosítás.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Pexels)