A túlélésben bíznak a boltosok - A kiskereskedelem résztvevőire eltérően hat a járvány
Az utóbbi hetekben csaknem ötvenezer bolt zárt be a kijárási korlátozásokról szóló kormányrendelet nyomán.
Ez érintette többek között a cipő- és ruhaüzleteket, az ékszer-, valamint a könyvesboltokat is. A szabályok megsértői – legyenek akár vásárlók, akár boltosok – büntetésre számíthattak. Az üzletek tulajdonosai azonban a következő hetekben inkább vállalják a szankciókat, csak hogy életben tartsák a boltjaikat. Árbevétel hiányában a gyengébb vállalkozások helyzete mostanra tarthatatlanná vált, az állam pedig eddig semmilyen támogatási javaslatot nem dolgozott ki a megsegítésükre. Pedig azzal a magyar gazdaság minden bizonnyal csak nyerne. Ha a legtöbb bolt továbbra is működőképes maradna, akkor nem kellene az akár tíz százalékot is meghaladó munkanélküliségtől tartani, és a kormánynak súlyos milliárdokat költeni új munkahelyek létrehozására. Persze most sem az történik majd, amit sokan logikusnak gondolnának.
– A járvány miatt kénytelenek voltunk megváltoztatni üzletünk nyitvatartását, az alkalmazottak munkaidejét pedig csökkenteni – tudtuk meg Benke Beátától, a főváros peremén fekvő csemegebolt, a Liza Market tulajdonosától, aki a bizonytalan helyzetben azt sem tudja, meddig lesz képes foglalkoztatni az üzlet dolgozóit. –
A végsőkig próbálok kitartani, ellenkező esetben több ember megélhetését tenném kockára, amit a lelkiismeretem sínylene meg
– mondja kissé szomorúan, majd hozzáteszi: eddig szerencsére nem kellett drasztikus döntést hoznia, de az üzletéből így alig van bevétele. Viszont a Liza Marketre szükségük van a környéken élőknek, még ha sokan el is maradoztak mostanában. – A kijárási korlátozás miatt mindenki ritkábban hagyja el az otthonát, az élelmiszerek beszerzését az emberek inkább az interneten bonyolítják le – magyarázza a vezető. Ám a helyzetet mégsem látja reménytelennek.
– Az elmúlt időszakban ugyan mindenki a multikat rohamozta, de a kisebb boltokat – köztük minket is – szép számmal keresték, ha nem találtak bizonyos termékeket a nagyáruházak polcain. A vásárlók eleinte csak az egészségügyi termékeket vették, így jól fogytak a különböző törlőkendők vagy a fertőtlenítőszerek. Aztán már a tartós élelmiszerekre pörögtek rá: a lisztre, a búzadarára és a sütőélesztőre.

A szakemberek ezért a lehető leghatékonyabban alkalmazkodnak a járvány okozta felforduláshoz, mindent megtesznek a vásárlók és a maguk biztonságáért. A megszokott napi takarítás mellett folyamatosan fertőtlenítik azokat a felületeket, amelyekhez sokan és sokszor hozzáérnek, és szigorú higiénés szabályokat követnek.
– Az eladótérbe egyszerre háromnál több ember nem léphet be, az üzleten belül távolságtartó matricákat ragasztottunk a padlóra, a kiszolgálópulthoz pedig plexifalat telepítettünk, az eladóknak a szájmaszk mellett gumikesztyűt is kötelező viselniük – sorolja Benke Beáta, aki szerint sokan a mai napig lebecsülik a vírust, annak ellenére is, hogy jelentős gazdasági károkat okoz majd, amit nem csak a kiskereskedelem érez meg. Elszántan közli,
az elsődleges cél most az, hogy a gazdasági szereplők mentsék, ami menthető, és minél kisebb veszteséggel vészeljék át a válságot.
A koronavírus hatásairól március óta már sokan és sokféleképpen értekeztek. A kiskereskedelem kapcsán érdemes megemlékezni a GKI Gazdaságkutató Zrt. legfrissebb prognózisáról, amely szerint a 2020 első két hónapjában mért kiugró kiskereskedelmi forgalom (januárban 14,5, februárban 9,5 százalékkal vásároltunk többet az előző év azonos időszakában mérthez képest) csak arra lesz elég, hogy az idei éves adatot a pozitív tartományban tartsa. A GKI úgy számol: a munkanélküliség növekedése hat hónap alatt 250 milliárd forinttal vetheti vissza a kiskereskedelmi forgalmat, mint ahogyan az elbocsátásuktól tartók is visszafogják majd a fogyasztásukat. Ez további 300-500 milliárd forint forgalomkiesést okozhat az üzleteknek. Azaz
egy év alatt összesen 550-750 milliárd forint esik ki a kiskereskedelemből.
Ezt az összeget pedig senki sem pótolja, ahogyan a következő hónapokat sem teszi senki elviselhetőbbé a számukra.
Nem látja ennyire pesszimistán a jövőt az alig több mint 1600 lakost számláló Bács-Kiskun megyei faluban, Fülöpszálláson élő, a helyi drogériában dolgozó Fábián-Apró Bernadett. Telefonos interjúnkban elmondta, hogy csak félállásban vállal munkát a faluban, egyébként a fővárosban dolgozik egy utazásszervező cégnél. A kijárási korlátozás okozta változások a boltjukat egyáltalán nem érintették, így nem kellett rendkívüli megszorításokat bevezetni, egyelőre senkit sem bocsátottak el, és a fizetések sem csökkentek.

– A járvány megjelenése, ha lehet így fogalmazni, még jót is tett a bolttal, március elején több lett a vásárló. Akkor mindenki a tisztítószereket, fertőtlenítőket, kézfertőtlenítő géleket, maszkokat, illetve a gumikesztyűket kereste – idézte fel. A kedvező hatás viszont hamar semmivé lett, mivel a megnövekedett kereslet hiányt idézett elő náluk is. A beszállítók teljesen kifogytak a keresett cikkekből, ezért egy ideig nem tudtak utánpótlást rendelni. Végül sikerült új készletet beszerezniük, az esetből tanulva viszont a vezetőség úgy döntött, hogy a termékeiket csak egyesével lehet megvásárolni. A pánikszerű felvásárlási hullám ezzel elcsitult, de még így is előfordul olykor, hogy egyes árucikkeket pár nap alatt elkapkodnak. – Annyi baj legyen – mondja Fábián-Apró Bernadett –, a drogériának most úgyis fontosabb a vásárlók biztonságának megőrzése. Ez egyúttal küzdelmes is, hiszen a mostanában rengetegszer ismételgetett szociális távolságtartás egy nem túl tágas üzlethelyiségben nem igazán betartható. Ezért mások példáját követve nálunk is bevezettük, hogy egyszerre hárman tartózkodhatnak a boltban. Sokaknak nem is ez okoz problémát – komolyodik el –, hanem inkább az, hogy délelőttönként csak a 65 évesnél idősebbek vásárolhatnak, így amikor a fiatalabbak jöhetnek, a későbbi idősávban, feltorlódnak a vevők.
– Szerencsére minket nem fosztottak ki a vásárlók, és jelenleg az üzlet működése sincs veszélyben. – Ezt már Szabó Anna mondja, egy elektronikai cikkeket árusító zuglói cég munkatársa, akivel stílusosan az egyik online platformon beszélgetünk. A 28 éves adminisztrátor évek óta dolgozik a webshopot is üzemeltető boltban, de a márciusban történtekhez hasonlót még sosem látott. A vásárlók egyik pillanatról a másikra varázsoltak „fekete pénteki” hangulatot, csak éppen a kedvezmények maradtak el. Egyszerre hatalmas nyomás alá került az üzlet, de általánosságban az elektronikai szektor is. Az emberek kétségbeesve vásárolták a digitális eszközöket, hogy sikeresen megbirkózhassanak az egyik napról a másikra bevezetett digitális oktatással és a távmunkával.
– Érdekes volt látni, hogy az emberek mennyi idő alatt képesek alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez – meséli. – Az új szabályok életbe lépésekor teljesen felborult a napi rutin, minden addiginál nagyobb türelemre volt szükségünk a vásárlókkal szemben. Sokan nem akarták elfogadni, hogy a bolt zárva van, s miután látták, hogy bent vagyunk az üzletben, egyszerűen megpróbáltak bejönni. Később aztán mindenki megértette, hogy alkalmazkodnia kell a kialakult helyzethez, mára alább is hagyott a nyomás. De a vírus megjelenése miatt módosításokra volt szükség: a beérkező árut minden esetben fertőtlenítenünk kell, a csomagokhoz csak kesztyűben érhetünk, kézfertőtlenítőt pedig rendszeresen használnunk kell. A vevőkkel telefonon és e-mailen tarthatjuk a kapcsolatot.
Az is tény, hogy a hagyományos vásárlás lehetőségének hiánya szemmel láthatóan nyomot hagy az üzlet bevételén. Ez egyhamar nem is fog javulni, mert az emberek ugyan kezdik felfedezni az online vásárlás előnyeit, de sokan még mindig a személyes jelenlétben hisznek. Az állása elvesztésétől a boltban egyelőre senki sem tart,
a vezetők inkább a jelenlegi helyzet túlélésére, a dolgozók megtartására koncentrálnak.