A Mol haszna miatt drágább 100 forinttal a benzin, mint Romániában

Hiába csökkent az idei évben szinte folyamatosan a benzin ára, még mindig Magyarországon a legdrágább a környező országokhoz képest. Romániában például már 100 forinttal olcsóbban lehet egy liter benzint tankolni. Egy piaci szakértő szerint a környező országok cégeihez képest még mindig kimagaslóan nagy haszonnal dolgoznak az olajkereskedők, köztük a Mol is.

2023. április 10., 17:54

Szerző:

Bár a héten csökkent a 95-ös benzin ára, még ma is minden nagyobb kúton hatossal kezdődött az összeg. A friss adatok szerint a benzin átlagára jelenleg 611 forint literenként. Ez ugyan az év elejéhez képest több mint 25 forintos csökkenés, de még így is a legmagasabb az ár a környező országokhoz képest.

Minden szomszédos országban olcsóbban lehet benzint tankolni, sőt a különbség nemhogy csökken, inkább nő. Romániában és Szlovéniában a három héttel ezelőtti alig 70 forint helyett ma majdnem száz forinttal olcsóbb egy liter benzin.

A gázolaj csak Szerbiában és Ausztriában drágább, mint Magyarországon – írja az rtl.hu összeállítása. 

„A magyar piacon az látszik, hogy elég jelentősen csökkent a kereslet a benzin és a gázolaj iránt is. A piac nagyon várja, hogy élénküljön a forgalom és volument tudjanak eladni a benzinkutak” – mondta az RTL Híradónak Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezető igazgatója.

A jegybank friss jelentése szerint bár az áfakulcs Magyarországon a legnagyobb, jövedéki adó az uniós minimumál is kevesebb. A magasabb ár oka szerintük a magas árrés, vagyis nagyobb haszonnal dolgoznak az olajkereskedők. A Magyar Nemzeti Bank úgy számol,

az árrés februárban 170 forint volt literenként a benzin estében, miközben a régió több országában átlag 102 forintnak megfelelő összegre rúgott.

Az Erste elemzője korábban azt mondta:

a benzinárstop eltörlése után az üzemanyagkereskedők megduplázták a beszerzési és eladási ár közötti profitjukat.

 

2022-ben a Mol története legnagyobb nyereségét érte el: egy év alatt nettó 628 milliárd forint haszonra tett szert. Ennek egyik fő oka, hogy a cég a világpiaci árnál olcsóbban vásárolt orosz olajon rekord nyereséget ért el. Erre vetette ki a kormány tavaly év végén 95 százalékos extraprofitadót. Ennek ellenére a cég részvényei után történelmi mértékű osztalékot fizetnek: az igazgatóság javaslata szerint az egy részvényre jutó alap osztalék mértékét a tavalyi 100 forintról 150 forintra növelnék, ezen felül további mintegy 200 forint rendkívüli osztalékot javasolnak részvényenként. Így a Mol csaknem 280 milliárd osztalékot fizetne ki a tavalyi teljesítmény után.

(Kiemelt képünk: MOL üzemanyagtöltő állomás logója a XVIII. kerületben, a Puskás Ferenc utcában. Fotó: MTVA/Bizományosi: Róka László)

Tegnap 16:38

Miután  a 21 Kutatóközpont és a Publicus is enyhe Tisza előnyt mért a legfrissebb kutatásában, várható volt, hogy a kormányzati oldal közvélemény-kutatói is megszólalnak. Az eredmény borítékolható: Nézőpont Intézet szerint a Fidesz vezet, nem is kicsit.